KPN behoort in 2017 wederom tot de 5% bedrijven die volgens het Carbon Disclosure Project (CDP) wereldwijd klimaatleider zijn en vooroplopen in het verminderen van uitstoot en het inperken van klimaatverandering. 

Het CDP, een collectief van 827 investeerders met een belegd vermogen van gezamenlijk meer dan $100 biljoen, doet jaarlijks onderzoek naar de energie- en klimaatdoelstellingen van duizenden bedrijven wereldwijd. Daarvan prijkt dit jaar 5%, in totaal 112 bedrijven waaronder KPN, op de A-Lijst van het CDP, de hoogst mogelijke score. Vorig jaar stond 9% van de onderzochte bedrijven op de A-Lijst.

Het is het tweede achtereenvolgende jaar dat CDP een wereldwijd overzicht maakt van klimaatleiders met een zogenaamde A-lijst. Bovendien komt deze erkenning voor KPN bovenop die van de Dow Jones Sustainability Index, afgelopen september, waarbij KPN als duurzaamste telecombedrijf ter wereld werd erkend.

Net als de Dow Jones Sustainability Index, verscherpt ook het CDP elk jaar de criteria door de prestatie-indicatoren te laten meegroeien met de ontwikkelingen en de kennis over klimaat. In 2016 legde het CDP-rapport voor het eerst de basis voor het meten van bedrijfsinspanningen die bijdragen aan het behalen van de doelstellingen uit het klimaatverdrag van Parijs: het beperken van de wereldwijde temperatuurstijging tot onder de 2 graden Celsius. Doelstellingen van bedrijven die hier een wetenschappelijk onderbouwde bijdrage aan leveren, krijgen bovendien het predicaat “science-based” van het Science Based Targets initiative (SBTi), een samenwerking tussen onder andere het CDP en het Wereld Natuur Fonds. Ook KPN heeft een aantal doelstellingen die hieraan voldoen.

De uitkomsten in het rapport zijn gebaseerd op energieverbruik, reductiedoelstellingen en strategie. Ook wordt gemeten hoe organisaties CO2-uitstoot en klimaatverandering tegengaan, welke kansen ze zien om daarvoor producten en diensten voor klanten te ontwikkelen en hoe transparant ze daarover rapporteren. Naast KPN staan acht andere telecombedrijven en vier andere Nederlandse bedrijven op de A-lijst.

Energieverbruik en CO2-uitstoot terugdringen zijn topprioriteiten bij KPN, evenals klanten helpen om met KPN-producten en -diensten hun eigen CO2-voetafdruk te verlagen.