Het toonaangevende B Corp-gecertificeerde kinderwagenmerk Bugaboo heeft zijn Impactrapport 2024 gepubliceerd, waarin het merk zijn vooruitgang in verantwoord ondernemen laat zien en zijn voortdurende inzet om bij te dragen aan een betere toekomst voor gezinnen wereldwijd. Bugaboo heeft meer dan 10% van zijn nettowinst geïnvesteerd in duurzame productinnovatie — een gerichte investering om de milieu-impact te verminderen waar die het meeste effect heeft. In 2024 ging het grootste deel van deze investering naar het inkopen van innovatieve materialen om de producten op verantwoorde wijze te verbeteren. Deze producten zijn goed voor 90% van de ecologische voetafdruk van het merk. Het merk introduceerde ook milieuvriendelijkere alternatieven voor de belangrijkste materialen — aluminium, kunststoffen en textiel — waaronder gerecycleerde en recycleerbare opties en plantaardige materialen die niet van fossiele brandstoffen zijn gemaakt.

“Wij geloven dat het ouderschap de toekomst vormt, en hetzelfde geldt voor de merken die ouders vertrouwen,” zegt Adriaan Thierry, CEO van Bugaboo. “Dit rapport geeft een eerlijk beeld van onze reis tot nu toe: de stappen die we hebben gezet, de obstakels die we tegenkomen en het werk dat nog voor ons ligt. En net als bij het ouderschap is vooruitgang niet perfect — maar wel volhardend. Groei brengt verantwoordelijkheid met zich mee, en we zijn er trots op dat Bugaboo een koploper is in het herdefiniëren van duurzaamheid.”

Sinds 2019 heeft het merk betekenisvolle vooruitgang geboekt op meerdere fronten:

  • Sinds 2019, het basisjaar voor de CO₂-berekeningen, is de nettowinst van Bugaboo bijna verdubbeld, terwijl de emissies slechts met 38% zijn gestegen, ondanks een stijging van 93% in de productie van kinderwagens.
  • De gemiddelde productimpact daalde van 110 kg CO₂e in 2019 naar 84 kg in 2024 — een vermindering van 24%.
  • Doelstellingen voor Scope 1- en Scope 2-emissies zijn twee jaar voor de deadline van 2026 behaald.
  • Het merk focust zich nu om haar doel van een voetafdrukreductie van 47% in 2026 te halen. De Scope 3-emissies blijven een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst.

Deze toewijding aan vooruitgang geldt ook voor mensen en partners. In 2024 gaf Bugaboo prioriteit aan ethische praktijken en verantwoordingsplicht in de hele waardeketen:

  • Fabrieksmedewerkers verdienden gemiddeld 103% boven het lokale leefloon
  • 95% van de leveranciers betaalde minstens het dubbele van het lokale wettelijke minimumloon
  • 31% van de Tier 1-leveranciers werd gecontroleerd op naleving van de gedragscode
  • 100% van de niet-ernstige kwesties werd opgelost en Bugaboo beëindigde de samenwerking met drie niet-conforme leveranciers

Vanuit milieuperspectief werkte Bugaboo ook aan het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen:

  • 23 leveranciers gebruiken nu zonnepanelen of groene elektriciteit in hun bedrijfsvoering
  • De in 2023 geïnstalleerde zonnepanelen voorziet in 25% van de energiebehoefte in hun eigen productiefaciliteit.
  • Bugaboo’s samenwerking met GoodShipping verlaagde de zeetransport emissies met 58% dankzij het gebruik van biofuels. Dit is een besparing van 1.307 ton CO₂ in 2024 alleen.

Met haar bekroonde ontwerpen blijft Bugaboo vorm, functie en duurzaamheid combineren. In 2024 introduceerde het merk vier nieuwe producten en ontving het drie belangrijke designprijzen voor de Bugaboo Kangaroo, de Bugaboo Dragonfly en de Bugaboo Butterfly 2. Deze erkenningen laten zien dat innovatie en prestaties van topkwaliteit hand in hand kunnen gaan met duurzame, functionele producten met een lange levensduur. Bugaboo meldt met trots dat het percentage productproblemen in 2024 slechts 1,83% bedroeg — ruim onder het streefpercentage van 2% dat gangbaar is voor premium merken.

Het Impactrapport 2024 van Bugaboo weerspiegelt de vooruitgang én de routekaart naar de toekomst — voor het merk, de kinderwagenindustrie en de gezinnen die meer verwachten van de producten die ze in hun leven brengen.

Bron: Bugaboo