Hoe organiseren duurzame winnaars van de toekomst zich? Deloitte en Maastricht University namen de proef op de som bij een aantal beloftevolle scale-ups en schreven er een witboek over. Dit rapport is bedoeld om de lezer te informeren over snelgroeiende startups en scale-ups ‘de Sustainable Future Winners’ met ervaring in zelforganisatie – en in het bijzonder met holacratie.

De medewerker als motor van de onderneming

We leven in een complexe samenleving. De wereld verandert snel en we moeten ons telkens aanpassen. Hoe kunnen organisaties beter, sneller, efficiënter en effectiever reageren op de eisen van de wereld om hen heen? Hoe zorgen ze voor een ​​betere wereld, gelukkige klanten en gelukkige medewerkers. De winnaars van de toekomst verkennen deze vragen en experimenteren met nieuwe oplossingen. Een ding weten ze zeker. Om grote ambities te realiseren heb je geweldige mensen nodig. Mensen die hun talent voor het oplossen van complexe problemen optimaal benutten. Daar komt holacratie om de hoek kijken.

Holacratie

Kort gezegd is holacratie een vorm van zelforganisatie die, mits goed geïmplementeerd en uitgevoerd, medewerkers in staat stelt om beter, sneller en sterker te zijn. Zij geven vorm en inhoud aan hun werk binnen een inspirerende omgeving. Ze worden gehoord en hebben autonomie – zolang ze de autonomie van anderen maar respecteren. Snelgroeiende bedrijven als Lightyear, Springest, Viisi, Enie.nl en bol.com experimenteren en werken met de uitgangspunten van holacratie. In de white paper delen ze hun inzichten en learnings.

Het witboek is een initiatief van Prof. Dr. Harry Hummels, hoogleraar aan de School of Business and Economics van Maastricht University en Deloitte Partner Martijn van Rensch en zijn team.

Lees de white paper – in het Nederlands of in het Engels.