Greenchoice brengt duurzaam nog dichterbij met nieuwe strategie

Hoe bewegen we Nederland naar 100% duurzame energie?’ Dat was de centrale vraag van het symposium De #Energierevolutie. Sprekers uit de duurzame energiewereld bogen zich afgelopen donderdag (24 november) over de impact van innovatie en technologie, nieuwe vormen van samenwerking, de rol van kapitaal en de voorwaarden om de energietransitie te versnellen. Het symposium is geïnitieerd door Greenchoice, ter gelegenheid van haar 15-jarig bestaan en ter introductie van haar nieuwe strategie: Duurzaam Dichtbij. Pijlers van deze nieuwe strategie zijn: 100% lokale duurzame energie, inzet van slimme technologie en klantenservice van het allerhoogste niveau. 

De #Energierevolutie

Keynote-spreker Marga Hoek van Business for Good vertelde tijdens het symposium hoe deze beweging vanuit de driehoek: bedrijfsleven-wetenschap, onderwijs-overheid en politiek kan worden gerealiseerd. Gasten uit diezelfde sectoren discussieerden over kernvragen zoals: het versnellen van de energietransitie, het schrappen van gas, het belang van decentrale opwek en het al dan niet belasten van duurzame energie. Drie groene startups pitchten hun eigen energierevoluties aan de aanwezigen: over isolatie, zonnepanelendelen en innovatieve windmolens.

Greenchoice doet het anders

Evert den Boer, CEO van Greenchoice: “Gelukkig gaat de hele energiewereld nu voor duurzaam. Wat ons onderscheidt is dat Greenchoice zich specifiek op lokale opwek richt. Met onze rotsvaste groene uitgangspunten en onze persoonlijke aanpak leggen we de verbinding met honderden lokale energie-initiatieven en coöperaties. Tegelijk zijn we zó groot dat we de financiële slagkracht en de mogelijkheid hebben om daar ook daadwerkelijk in te investeren. Greenchoice is verreweg de grootste van de echt groene leveranciers, en we zijn tegelijk de kleinste onder de echt groten.”

Fors investeren in lokaal duurzaam, slimme technologie en partners

Den Boer: “Greenchoice gaat fors investeren in lokale duurzame opwekcapaciteit: denk aan zon- en windprojecten via de postcoderoos en SDE+. En denk aan warmte-koudeopslagprojecten (WKO) of het helpen bij de talloze crowdfundinitiatieven die opkomen. Ook ontwikkelen we de ‘apps van de toekomst’: iedereen krijgt realtime detailinzicht in eigen opwek en verbruik. Daarmee laten we vraag en aanbod optimaal op elkaar aansluiten: één van de kernvoorwaarden voor 100% duurzame energie. En we blijven inzetten op langdurige samenwerkingen met krachtige partners. Bijvoorbeeld met Windunie, die ons groene stroom van honderden agrariërs levert. Of Enwire, met wie we de eerste markplaats voor lokale duurzame stroom opzetten. Binnenkort introduceren we BOKS: een unieke energieservice voor inzicht en besparen.”

Grote groene groeiambities

”Uiteindelijk willen we in 2020 500.000 klanten helpen met hun groene energie. En ervoor zorgen dat 40% van hen zelf energie opwekt. Greenchoice wordt marktleider in het duurzaamste segment van de energiemarkt. Op basis van onze sterke relaties met tevreden klanten en lokale groene energieproducenten blijven we vooroplopen als aanjager van – en verbinder in – de energietransitie,” besluit Den Boer

Lees het jubileummagazine ‘Boordevol Energie’ van Greenchoice met interviews met klanten, partners en medewerkers en veel ander groen nieuws.

De #Energierevolutie – Sprekers Jubileumseminar Greenchoice 24-11-2016 from Greenchoice on Vimeo.

Share Button