Future Factory: een innovatieve fabriek waar jaarlijks 26.000 duurzame huizen gaan uitrollen

Bouwgroep Dijkstra Draisma, energiemodule-ontwikkelaar Factory Zero en dak- en gevelleverancier Rc Panels werken met het verduurzamingsplatform Reimarkt en nog 25 andere partijen aan een fabriek die kant-en-klare duurzame huizen en ‘groene’, all-in renovatiepakketten (slimme tech-gevels & daken, die werken via plug & play, red.) gaat produceren. Vanaf 2026 moeten daar jaarlijks zo’n 25.000 huizen/pakketten uit gaan rollen. Reimarkt gaat zich bemoeien met het presenteren van een verkoopbaar en -klaar product en de beleving van het nieuwe online aanschafkanaal. Dat is een klus die het bedrijf op het lijf geschreven is. Reimarkt verduurzaamde met haar site en winkels inmiddels ruim 4000 woningen van zowel particulieren als huurders (en gaf 32.000 keer advies). Hiertoe werkt het verduurzamingsplatform nauw samen met onder andere corporaties, makelaars en gemeentes door het hele land. Future Factory ontving 14 miljoen euro subsidie van de overheid in het kader van MMIP (Meerjarig Missie Gedreven Innovatie Programma).

Future Factory wordt een productie-, toelever- en verkoopbedrijf waarmee op grote schaal woningen en woongebouwen verduurzaamd kunnen worden. De huidige fabrieken van de deelnemende bedrijven worden ingezet als ‘field lab’ om innovaties snel te kunnen testen en bij succes toe te passen. Tijdens de looptijd van het MMIP-programma schaalt dat ‘field lab’ op naar 5.000 pakketten per jaar (om in 2026 met de nieuwe fabriek uit te komen op 25.000). Die pakketten bestaan uit een dak-, gevel- en installatiemodule.

Lianda Sjerps-Koomen, woordvoerder van Future Factory en manager business development van Rc Panels: ‘Onze fabrieken zijn geen overkapte bouwplaatsen, maar geautomatiseerde fabrieken waar we onder andere met robots werken die steenstrips plakken. We innoveren constant met als resultaat dat er straks grote bouwkundige onderdelen uit de fabrieken rollen waarin de installaties al slim verwerkt zitten. Zo gaan we de zonnepanelen in het dak inbouwen en worden ook de warmtepompen en de warmteterugwinventilatie geïntegreerd in bouwonderdelen. Dit scheelt veel geld en in de meeste gevallen ook ruimte.’ Ook het proces van aankoop en levering wordt volledig geautomatiseerd. Sjerps: ‘De order van de klant wordt rechtstreeks omgezet in productie. Daar zit niemand meer tussen. Straks kan de klant zelf online aan de knoppen zitten.’ Daarnaast komt er wellicht een fysieke winkel, mogelijk als onderdeel van de al bestaande Reimarkt winkel, omdat beleving en persoonlijk contact ook belangrijk zijn, aldus Sjerps. 

Volgens Sjerps zijn fabrieken als Future Factory nodig om de hele Nederlandse woningmarkt te verduurzamen voor 2050, zoals het Klimaatakkoord voorschrijft. ‘Het gaat jaarlijks om 200.000 woningrenovaties. We hebben niet eens de bouwvakkers om die klus te realiseren. Met een paar van deze fabrieken erbij kan het wel.’ 

Uiteindelijk moeten de pakketten van Future Factory gaan passen op 40 procent van alle Nederlandse woningen. Daarvoor zijn er nog wel een paar stappen te zetten. Bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, digitalisering en volume. Sjerps: ‘Er moet een soort van flow ontstaan. Bij corporaties is die er al steeds vaker. Zij combineren geplande, reeksen renovaties aan het verduurzamen van de woningen. Op de particuliere markt ontbreekt het nog aan zo’n stroom.’ Daarnaast moet de prijs van de producten van Future Factory nog flink omlaag om ook die particuliere markt te kunnen bedienen. Daartoe bevat het consortium van 29 bedrijven en organisaties niet alleen de meest succesvolle duurzame producenten en leveranciers, die weten wat het betekent om te industrialiseren en te digitaliseren, maar ook een hele reeks aan kennispartners zoals de TU Delft en TU Eindhoven bijvoorbeeld, maar dus ook bedrijven zoals Reimarkt. 

Reimarkt gaat helpen om de toekomstige klant van Future Factory blij te maken. Zo zal het verduurzamingsplatform klantcontactsessies gaan organiseren met de verschillende woningbouwverenigingen, die bij het project betrokken zijn. Sjerps: ‘Waar worden corporaties en hun huurders enthousiast van en waarvan niet? Reimarkt vertelde ons bijvoorbeeld dat huurders graag hun eigen voordeur willen kiezen. Dat wisten onze techneuten nog niet. We gaan dus zorgen dat klanten een keuze hebben uit meerdere goed geïsoleerde voordeuren.’ Daarnaast heeft Reimarkt veel verstand van de woningmarkt en opschaalbare verduurzaming. Het ligt volgens Sjerps ook in de planning dat het online (en wellicht dus ook het offline) verkoopkanaal van Reimarkt wordt aangesloten op het productiekanaal van Future Factory.

Het verduurzamingsplatform gaat bovendien meekijken of het Future Factory-aanbod aantrekkelijker, goedkoper en mooier kan.’ Sjerps. ‘Uiteindelijk moeten particulieren vanachter hun pc hun eigen duurzame metamorfose kunnen vormgeven. Baanbrekend en echt anders dan we nu kennen. Duurzaam huis-design, zoals je nu online je eigen sportschoenen kunt ontwerpen.’ 

De benodigde investering zal de koper door de tijd heen terugverdienen, aldus Sjerps, door de besparing op energiekosten en onderhoud. 

 

Share Button