Van koeienvoer tot chocolade, de keten van bedrijven in dat proces wil broeikasgassen verminderen. Fabrikant van chocolade- en cacaoproducten Barry Callebaut en zuivelonderneming FrieslandCampina streven er beiden naar om CO₂-neutraal te worden en werken samen met voeradditievenproducent Agolin en voerleverancier Agrifirm. Deze hele productieketen doet een pilot om de broeikasgasuitstoot te verminderen via een koeienvoeradditief. Vanaf deze maand gaat een groep leden-melkveehouders van FrieslandCampina en Agrifirm dit product een jaar testen.

FrieslandCampina wil leiden met duurzaamheid, in de hele keten van gras tot glas. Het bedrijf ondersteunt en beloont de aangesloten boeren voor hun niet-aflatende inspanningen om melk te produceren met een lagere milieu-impact. Daarom heeft FrieslandCampina de krachten gebundeld met wereldwijd toonaangevende fabrikant van hoogwaardige chocolade- en cacaoproducten Barry Callebaut, om nieuwe manieren te verkennen om de broeikasgasuitstoot te verminderen. Met deze pilot kan een geselecteerde groep leden-melkveehouders een extra hands-on mogelijkheid testen om de CO₂-voetafdruk van hun boerderij te verkleinen.

Specerijen en kruiden

Tijdens deze pilot testen de leden-melkveehouders het additief van Agolin, dat door Agrifirm in een mineralenmengsel wordt geleverd. Het voeradditief is een mengsel van plantenextracten uit specerijen en kruiden die de methaanemissie van koeien kunnen verminderen. Proeven toonden een reductie van methaan met 14% enterische emissies per kilogram melk (zoals beweerd door Carbon Trust). De gegevens die tijdens de pilot worden verzameld, vormen de basis om op feiten gebaseerde beslissingen te nemen voor de volgende stappen.

Coöperatieve duurzaamheid

Simone Boitelle, directeur Corporate Affairs & Communications bij FrieslandCampina: “We zijn blij dat een belangrijke klant zoals Barry Callebaut ons vergezelt op onze  ‘leiden met duurzaamheid’-reis. Voor ons zit het in ons DNA om samen te werken voor de lange termijn, om écht een meetbare duurzame impact te hebben. Dat noemen wij coöperatieve duurzaamheid. En dat is precies wat we nu doen met onze partners. Van voer tot koe, van melk tot chocolade.”