Woensdagmiddag (25 november) overhandigden Jolijn Creutzberg en Chimene Kouakou het 50.000e Vanhulley mondkapje aan Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, en inmiddels wereldberoemd in Nederland. Kouakou is een van de twintig deelnemers bij social enterprise Vanhulley, het naaiatelier dat in coronatijd razendsnel omschakelde naar de productie van mondkapjes.

Een logische keuze

Dat er iets feestelijks moest gebeuren stond wel vast, want de productie van mondkapjes heeft het bedrijf landelijk heel goed op de kaart gezet. En de 50.000e is een mijlpaal die gevierd moet worden. “De keuze voor Diederik Gommers was eigenlijk een hele logische”, aldus Vanhulley oprichter Jolijn Creutzberg, “Niet alleen omdat hij zo betrokken is, maar juist omdat hij zoekt naar de verbinding, en niet polariseert. De manier waarop hij destijds met Famke Louise in gesprek ging vond ik echt geweldig.” Als sociaal ondernemer zoekt ook Creutzberg steeds naar manieren om “haar” vrouwen, vaak met een migratie-achtergrond, mee te laten doen in de samenleving. En merkt zij ook hoe gemakkelijk het – mede door social media – is om te polariseren in plaats van elkaar te proberen te vinden en te begrijpen.

Have a Merry Christmask

Diederik Gommers was aangenaam verrast, en zegde zijn medewerking direct toe. “Ik doe dit soort dingen graag, corona is van iedereen”. Hij kreeg de nieuwste versie van het mondmasker cadeau: een “Merry Christmask”. Dit mondmasker werd enige weken geleden gelanceerd tijdens de 8e verjaardag van Vanhulley, en wordt geleverd -hoe toepasselijk- in de kleuren rood en zwart met gouden opdruk. Naast het magische getal prijkt ook zijn eigen naam op deze gepersonaliseerde versie.

 

Toekomstplannen

Als het aan Creutzberg ligt dan gaan de mondkapjes niet de 100.000 stuks halen. “Ik vind het leven zonder mondkapje veel fijner, ik mis echt de gezichten, ik hoop dat het tijdelijk is”. Gelukkig merkt zij dat bij potentiële opdrachtgevers Vanhulley steeds bekender wordt. “We hebben twee jaar geleden besloten om naast het maken van boxershorts van je oude overhemd ook oude bedrijfskleding een tweede leven te geven in de vorm van andere producten, als relatiegeschenk of voor in het kerstpakket bijvoorbeeld. Door corona is er bij bedrijven veel meer aandacht gekomen voor lokale productie en hergebruik van materialen. En dan hebben wij ook nog eens een prachtig inclusief verhaal. Vanhulley past gewoon heel goed in wat we steeds belangrijker gaan vinden met z’n allen.” En dus ziet Creutzberg de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Net als Chimene Kouakou, die op de reis terug naar Groningen verzuchtte: “Ik heb nu naast mijn vrienden in Groningen ook een vriend in Rotterdam”.