Witter dan wit: zo ziet de gloednieuwe kampeerlijn ‘Forclaz Minimal Editions’ van Decathlon eruit. De tent, slaapzak en opblaasbare matras hebben een puur wit design en dat is niet zonder reden. De sportwinkelketen ging bij het ontwerp tot het uiterste om het kampeermateriaal zo milieuvriendelijk als mogelijk te maken. Decathlon schrapte het verfproces dat veel water en chemische producten vraagt. Daardoor kan het de CO2-impact voor de volledige kampeerlijn met 26% verminderen. Decathlon tast met de nieuwe collectie af hoe de consument tegenover ongeverfde sportartikelen staat.

De innovatieve ‘2 seconden tent’-kennen we al een tijd. Maar nu komt Decathlon met een nieuwe primeur voor kampeermateriaal: een tent, slaapzak en opblaasbare matras die geen spatje verf gezien hebben tijdens de productie. Het resultaat is een opvallend wit design. ​

Joeri Moons, hoofd sustainability Decathlon België: “Het verven van textiel is een van de meest vervuilende onderdelen van de textielindustrie. Het vergt niet alleen enorm veel water, maar er komen ook veel chemische producten aan te pas. Om de impact op het milieu te verminderen, heeft Forclaz – het trekkingmerk van Decathlon – deze stap geschrapt voor een tent, slaapzak en opblaasbare matras. De tent kreeg alleen een antivergelingsbehandeling, de slaapzak bestaat uit gerecycleerd polyamide. Het resultaat is een vermindering van de CO2-uitstoot met 26% op de drie producten samen.” 

Onderstaande tabel geeft de vermindering van de CO2-impact aan in vergelijking met een geverfd exemplaar:

 
 

Een tent met een verhaal

Decathlon ontwikkelde de nieuwe, CO2-vriendelijke collectie om de consument nog meer te betrekken bij het verminderen van de milieu-impact. De sportwinkelketen laat concreet zien welke impact bepaalde milieuvriendelijke ingrepen hebben op het design van een product. ​

Camille De Paepe, verantwoordelijke Quechua, Decathlon België: “Met deze collectie beperken we de milieu-impact tot het maximale van wat vandaag mogelijk is. Nu willen we de acceptatiegrens van de consument onderzoeken en het juiste evenwicht vinden tussen ecodesign en het minimum dat klanten aanvaardbaar vinden qua gebruik. Met andere woorden: kiezen we voor het milieu en aanvaarden we dat het materiaal bijvoorbeeld iets doorzichtiger is dan normaal, wat meer zorg nodig heeft of misschien sneller vuil wordt.”

Decathlon is al langer bezig met de vermindering van de milieu-impact van zijn producten. Op dit moment zijn er meer dan 6.500 producttypes in de winkels en op de website verkrijgbaar die met een ecodesignbenadering zijn ontwikkeld. Dat wil zeggen dat Decathlon vanaf de eerste ontwerpfase en gedurende de hele levenscyclus van een product rekening houdt met het milieu. Het doel is om tegen 2026 100% van het sportaanbod volgens het principe van ecodesign te ontwikkelen.

De Minimal Editions-collectie is een gelimiteerde editie. De tent, slaapzak en matras zijn – zolang de voorraad strekt – online beschikbaar.

Meer info over de Minimal Editions-collectie vind je hier.