Het in Amsterdam gevestigde outdoor merk Cortazu zet zich in voor het afkoelen van de planeet en het behoud van natuur door het vergroenen van land, ethische kledingproductie en het leveren van innovatieve outdoor kleding van hoge kwaliteit. Met hun duurzaamheidsmissie behaalden ze als eerste Nederlandse outdoor merk een B Corp certificering en recent lanceerden ze een nieuwe collectie van duurzame outdoor kleding.

Een groenere planeet één vierkante meter tegelijk

Cortazu voert de transitie naar het vergroenen van de kledingindustrie aan door outdoor fans te voorzien van duurzame en ethisch verantwoorde kleding alternatieven. Alternatieven waardoor de planeet telkens, één vierkante meter tegelijk, groener wordt. Om het bewustzijn over de opwarming van de aarde te vergroten en een verschil te maken, is Cortazu een samenwerking aangegaan met Justdiggit, een organisatie die de opwarming van de aarde bestrijdt door ‘water bunds’ aan te leggen in Afrika. Water bunds vangen regenwater op en vergroenen grote stukken land, wat de biodiversiteit, de natuur, de mens en ons klimaat, ten goede komt.

Voor elk verkocht product vergroend Cortazu 62 m² land aan de voet van de Kilimanjaro, Kenia. Cortazu’s missie is om tegen 2025 5 miljoen m² land te hebben vergroend en 50,000 wandelaars, skiërs, bergbeklimmers en outdoor fans te hebben geïnspireerd met hun verhaal.

Innovaties in duurzaamheid

De oprichters van Cortazu delen decennia aan ervaring in ondernemerschap en kledingproductie en zetten zich middels een duidelijke missie in voor duurzame en ethisch verantwoorde productie: “Om onze impact op de planeet te minimaliseren en onze ecologische voetafdruk zo veel mogelijk te verkleinen richten we ons op technische innovatie en gerecyclede componenten. Langetermijnrelaties met belanghebbenden in onze supply chain zorgen ervoor dat onze productie zo duurzaam mogelijk is”. – mede-oprichter Wiebe Poelmann.

Realiserende wat de negatieve impact van nylon is op het milieu, ontwikkelden Cortazu in 2019 ‘s werelds eerste 3-laags outdoor jas gemaakt van 100% gerecycled nylon. Mede dankzij deze innovatie ontving Cortazu een ISPO Gold Award voor het beste product in de outdoor categorie, na gekozen te zijn door een jurypanel van 43 juryleden. De ISPO is ‘s wereld grootste vakbeurs voor de outdoor-industrie.

B-corp certificering: een onderneming als een ‘Force for good’

Cortazu’s bijzondere missie en bijdrage aan een betere wereld is niet onopgemerkt gebleven. Het bedrijf heeft een officiële B Corp certificering behaald en wordt erkend als één van de vooraanstaande leiders die het landschap van duurzame en ethische productie hervormen: “Dankzij deze certificering kunnen klanten erop vertrouwen dat ze niet alleen bijdragen aan onze missie om wereldwijd land te vergroenen, maar ook dat het product en productieproces voldoen aan de hoogste normen op het gebied van mens en milieu. Het laat zien dat we daad bij ons woord voegen en ons bedrijf daadwerkelijk gebruiken als een ‘force for good’. Hiermee hopen we een een voorbeeld te stellen voor onze sector en we zijn er trots op deel uit te maken van een wereldwijde gemeenschap die deze positieve verandering versnelt.” – mede-oprichter Wouter de Roy

Cortazu zal zich blijven inzetten voor wereldwijde vergroening van land en streven naar een groenere, gezondere wereld.

Gloednieuwe duurzame jassen van gerecycled componenten

Na eerder een ISPO Gold Award winnende collectie te hebben ontwikkeld, lanceert het merk nu een gloednieuwe collectie van duurzame bovenkleding. In elk product van de nieuwe collectie is gebruik gemaakt van gerecyclede componenten. De isolatie voor de nieuwe jassen is zelfs volledig gemaakt van gerecyclede waterflessen.