Marlie van Meer (Aptean): ‘Consument kiest steeds vaker voor duurzame producten en voedingsmiddelenbedrijven spelen hierop in’

Voedselveiligheid was de voorbije jaren een hot topic (en nog steeds), maar de focus lijkt nu meer gericht op innovatie. Voor een belangrijk deel aangejaagd door digitalisering en automatisering, maar ook gedreven door wet- en regelgeving en toenemende vraag van de consument naar verantwoord of duurzaam voedsel. Verantwoord of duurzaam zijn rekbare begrippen en ze bestrijken dan ook diverse onderwerpen. Was vroeger het adagium ‘de consument wil wel duurzaam voedsel, maar wil er niet voor betalen’, is dat beeld nu langzaam aan het kantelen.

Consumenten kiezen steeds vaker voor duurzaam, al vinden ze dat de primaire verantwoordelijkheid hiervoor wel ligt bij winkeliers, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van HEMA* in 2019. Aan producenten en andere partijen in de keten van voedselverwerking om op de toenemende vraag voortvarend in te spelen. In het trendrapport van Schouw Informatisering from Aptean lees je meer over keuzes die voedingsmiddelenbedrijven maken als het gaat om innovatie en duurzaamheid. Het blijkt dat 56% van de ondervraagden onder andere door de duurzaamheidstrend die gaande is, innoveert op verschillende vlakken, van aanpassingen in verpakkingsmateriaal tot recycling van producten. Lees hier meer.

In het recente trendrapport van Aptean gaf 79% van de respondenten in de voedingsindustrie aan om de komende twee jaar prioriteit te geven aan maatregelen op het gebied van duurzaamheid. We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Daarnaast werd de vraag gesteld wat in de komende vijf jaar het meest impact gaat hebben op de voedingsmiddelenindustrie, hierbij gaf 62% aan dat dit de duurzaamheidstrend is. Tevens werd de druk die voedingsmiddelenbedrijven voelen vanuit die duurzaamheidstrend, ook gelijk aangegeven als een van de grootste bedreigingen voor deze sector. Lees hier meer.

Marlie van Meer, Marketing Manager Food & Beverage bij Schouw Informatisering from Aptean

* Onderzoek uitgevoerd in 2019 door bureau KIEN onder 1057 consumenten in opdracht van HEMA.

 

Share Button