Vandaag de dag is het belangrijk om duurzaamheid te verankeren in organisaties. Duurzaamheid behoort een integraal onderdeel te zijn van de langetermijnvisie en bedrijfsvoering, anders komt het bestaansrecht van een bedrijf in gevaar. Hoe kun je nu de waarde van duurzaamheid uitlichten vanuit het perspectief van de consument? Dat is de toekomstige manier van brand building.

Het afgelopen jaar hebben we gezien dat meer en meer bedrijven communiceren over duurzaamheid. Al geruime tijd weten we dat het belangrijk is om niet alleen te communiceren dat je duurzaam bent, maar dat je concreet ingaat op wat je precies doet als het gaat om duurzaamheid. Ik spreek veel marketeers die worstelen met vragen over hoe ze geloofwaardig kunnen communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. Men wil graag het verhaal vertellen als het echt helemaal af is. Het is glad ijs waar je je als marketeer op begeeft. Toch hebben we in de wereld van vandaag simpelweg de tijd niet om te wachten tot alles af is.

Bedrijven merken dat hoe meer ze over duurzaamheid communiceren, hoe meer consumenten erover willen weten, hoe kritischer ze worden en hoe hoger de vraag naar duurzame producten wordt. Om hierop in te spelen, moet een bedrijf uiteraard wel in beweging komen om haar business daadwerkelijk te verduurzamen.

Afgelopen jaar liet IKEA bijvoorbeeld in een grote campagne goed zien wat zij doen om de producten en business te verduurzamen. Vervolgens wordt de consument in IKEA’s duurzaamheidscampagne meegenomen, om te laten zien wat zij zelf kan doen om duurzamer te leven. IKEA helpt de consument om het bewustzijn te vergroten over een meer duurzame levensstijl.

Vele bedrijven volgden met duurzaamheidscampagnes die ingingen op de vraag hoe ze verantwoordelijkheid namen in het kader van duurzame productie en bedrijfsvoering. Nespresso liet in zijn campagne zien dat ze koffieboeren een duurzame toekomst bieden door met hen samen te werken. Rabobank liet in zijn Growing a better world-campagne zien hoe ver zijn maatschappelijke betekenis rijkt. Het bedrijf wil wereldwijd de kwaliteit van de landbouwgrond herstellen, voedselverspilling in de productieketen terugdringen, een stabielere en robuustere voedselmarkt stimuleren en het wereldvoedselprobleem oplossen. Dat is nogal wat waar je als bank voor gaat staan. Er waren dan ook voldoende critici die over deze campagne nog lang niet uitgesproken waren. De Reclame Code Commissie oordeelde er zelfs over, en sprak van misleiding.

Een interessante vraag is hoe deze duurzaamheidscampagnes worden beoordeeld door de consument. Vandaag de dag gaat het hen juist niet om beloften, maar om storydoing; het delen van je daadwerkelijke daden in plaats van loze beloften.

Het luistert nauw als het gaat over duurzaamheidscommunicatie. Het vergt moed om kwetsbaar te zijn en dat is het exact als het gaat over communicatie van duurzaamheid. Als je als organisatie de stap durft te wagen richting duurzaamheidscommunicatie, dan kun je het beste elke dag een stap vooruitzetten. En daar transparant over zijn. Delen wat je doet. Vandaag, en morgen. Daar hoort ook bij dat je vertelt over waar je vandaag nog niet bent, maar wel naar toe wilt. En dus vooral over hoe je daarnaartoe wilt.

In het onafhankelijke onderzoek Sustainable Brand Index, de grootste studie op het gebied van duurzaamheid en merken, wordt onderzocht wat Nederlandse consumenten belangrijk vinden in geloofwaardige duurzaamheidscommunicatie. In mijn volgende column ga ik in op de belangrijkste uitkomsten van de studie.

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

Deze column is eerder gepubliceerd op Nederlands Medianieuws