‘De elektrische auto met een geïntegreerde zonne-energie-charger heeft de toekomst’, aldus Bonna Newman van Lightyear. Op het zonne-energiecongres Sunday bespreekt ze de actuele stand van zaken bij het bedrijf en uitdagingen als pv-producent.

Bonna Newman was een van de bekende zonne-energieonderzoekers van TNO, werkte er onder andere als portfolio manager Circular Modules and Mass Customization en program manager PV and Mobility. Begin dit jaar maakte ze de overstap naar Lightyear waar ze als Technical Director Solar aan de slag ging.

Onderzoek en innovatie

De Sunday wordt georganiseerd door Holland Solar, TKI Urban Energy, TNO, Solliance en NWO – dit jaar op maandag 17 april 2023 in ReeHorst te Ede. Newman is een vaste bezoeker en sprak er meerdere malen. ‘Nederland kent diverse bijeenkomsten voor de zonne-energiesector. Meestal staat de zakelijke kant centraal. Het mooie van Sunday is de focus op onderzoek en innovatie; de actuele ontwikkelingen in techniek, toepassingen en de markt. Bovendien ontmoet je er vrijwel iedereen die zich hier in ons land mee bezighoudt, wat het ook tot een zeer waardevol netwerkevenement maakt.’

Lightyear 2

Newman geeft haar lezing in de middag tijdens de subsessie ‘PV manufacturing industry’. Ze gaat in op de ambities van Lightyear als zonne-energieproducent in Nederland. De plannen om een Nederlandse zonneauto in productie te nemen zijn ongewijzigd. De Lightyear 2 – die een stuk goedkoper zal zijn dan zijn voorganger die de gang naar de markt niet redde – zou in 2026 van de lopende band moeten gaan rollen. Met een tweede bedrijf, Lightyear Layer, wil het zich daarnaast als pv-fabrikant van 3D zonne-energie geïntegreerde componenten gaan manifesteren, allereerst voor de automotive-industrie.

Slaafvrij

‘Daarbij zullen we deels met dezelfde uitdagingen geconfronteerd worden als andere Europese pv-fabrikanten’, aldus Newman. ‘Denk daarbij aan supply chain issues, bijvoorbeeld wat betreft traceability. Europa heeft nog geen volledige zonne-energieketen, we zullen grondstoffen en onderdelen uit andere landen moeten halen. Zijn die slaafvrij, hoe zit het met de beschikbaarheid, hoe groot is hun embedded CO2-footprint? Hoe kunnen wij de klimaat- en milieu-impact zo laag mogelijk maken wat betreft onze producten, en wel over de hele levenscyclus? Aan welke regulering op het gebied van zonne-energie moeten we voldoen, en is die up to date? Dit soort vragen komen aan de orde tijdens mijn lezing.’

Belangrijke rol

Lightyear Layer focust zich op de ontwikkeling en de productie van PV Solar Charging Systems. Deze bestaan uit bodyparts met geïntegreerde zonnecellen, de bekabeling naar de batterij en de software voor de interactie met het voertuig. Newman spreekt van een globale markt die aan de vooravond van grote groei staat. Lightyear Layer wil daarin een belangrijke rol gaan spelen als eerstelijns- en tweedelijnstoeleverancier. Het bedrijf ziet nu al een grote interesse ontstaan vanuit grote en kleine autofabrikanten.

Big deal

Newman: ‘Vreemd is dat niet. De elektrische auto heeft de toekomst en de integratie met zonnecellen is logisch. Het is relatief goedkoop en je kunt er nu al 20 tot 30 procent energie mee besparen bij een gemiddelde auto en gemiddeld gebruik; het levert dus geld op. Zonnecellen zullen bovendien nog wezenlijke sprongen in efficiency gaan maken, bijvoorbeeld in de vorm van tandems. Wij volgen wat dat betreft de markt, meer opwek is altijd beter. Vehicle integrated PV is ook wenselijk vanuit het oogpunt van vergroening; stroom uit het stopcontact is nog lang niet 100 procent duurzaam. Bovendien zijn er andere voordelen zoals een verlengde levensduur van batterijen, wat een big deal is. Het is niet onze verwachting dat er aan het einde van dit decennium al miljoenen solar elektrische auto’s op de weg rijden. Maar de beweging is dan wel volop in gang gezet.’