Steeds meer mensen beginnen een eigen webwinkel waarin ze biologische voeding verkopen. Hiermee heb je allerlei uitdagingen die je met een fysieke winkel niet hebt. Hoe zorg je ervoor dat je succesvol wordt met je online etenswinkel? In dit artikel lees je vier dingen waar je om moet denken als je voeding gaat verkopen via het internet.

Wet- en regelgeving

Als webwinkelier ben jij verantwoordelijk voor alle producten die je verkoopt. Een van de belangrijkste onderdelen bij voeding is dat de etikettering juist moet zijn. De allergenen moeten erop staan, evenals de voedingswaarde en eventuele aanwezige e-nummers.

Meestal is op de aankoop van goederen via het internet het retourrecht van toepassing. Binnen veertien dagen kan een klant zonder opgaaf van reden een bestelling terugsturen. Bederfelijke voedsel is een uitzondering op deze regel. Het is wel verstandig om dit duidelijk te communiceren naar je klanten, omdat zij wellicht niet op de hoogte zijn van deze regels.

Wellicht verkoop je producten die je zelf maakt. Dat kan, maar je moet dan wel aan verschillende eisen voldoen. Deze eisen zijn behoorlijk streng. Je mag niet zomaar in de keuken van je eigen huis een taart bakken. Zijn de producten biologisch, dan moet je hier zelf een certificaat voor regelen.

Vervoer

Verkoop je producten die lang houdbaar zijn? Dan is er niet zoveel aan de hand en kun je de spullen gewoon versturen met de pakketpost.

Dit wordt ingewikkelder op het moment dat je gekoelde of bevroren producten moet versturen. Dan heb je een contract nodig met een gespecialiseerde vervoerder. Gelukkig is het online verkopen van verse voeding steeds gangbaarder. De tarieven worden daardoor steeds lager. Als je bevroren pakketten gaat versturen, dan heb je wel speciaal isolatiemateriaal nodig. 

Een ander belangrijk onderdeel van het vervoer is de verpakking. Je wilt niet dat je producten opengaan of beschadigd raken tijdens het vervoer. Verpak je producten dus goed. 

Opzetten van je eigen webwinkel

Als je online eten gaat verkopen, dan is het belangrijk dat je een professioneel uitziende webwinkel hebt. Dit geeft de klant vertrouwen, zeker als die jou en jouw producten niet kent.

Dankzij moderne systemen als Shopify kun je eenvoudig je eigen webwinkel bouwen. De technische zaken, zoals hosting, zijn allemaal al voor jou geregeld. De betaalpagina en andere onmisbare onderdelen zijn eenvoudig toe te voegen.

Het enige dat je echt zelf moet doen is het verzorgen van de lay-out en de productpagina’s. Er zijn verschillende standaardthema’s in Shopify voor webwinkels in voeding. Deze kun je eenvoudig personaliseren, zodat je je webwinkel een eigen smoel geeft.  

Marketing

Als webwinkelier heb je een paar nadelen ten opzichte van je collega’s met een echte winkel. In een echte winkel zijn er meer mogelijkheden om de klanten te verleiden. Geur en smaak zijn niet digitaal over te brengen.

Gelukkig biedt het internet ook weer allerlei handige mogelijkheden. Influencer marketing is hier een van. Als een populaire foodblogger gecharmeerd is van jouw producten, dan kan dat een enorme boost voor je omzet betekenen.

Een ander voordeel aan het internet is de mogelijkheid om gericht te adverteren. Laat bijvoorbeeld advertenties voor je gebakjes zien aan mensen die van bakken houden. Dit kan een stuk effectiever zijn dan een grote, dure advertentiecampagne.

Omdat je in je webwinkel alleen maar beeld en tekst hebt, is het belangrijk om goede productfoto’s te maken. Er zijn fotografen die gespecialiseerd zijn in het fotograferen voeding. In je teksten kun je de klanten vertellen wat ze ongeveer gaan ervaren als ze jouw product eten. 

Begin je eigen webwinkel

Als je zelf biologisch voedsel wilt verkopen, hoeft dat allang niet meer in een pandje in de winkelstraat. Het is tegenwoordig goed mogelijk om voeding online te verkopen. Sterker nog, dit wordt steeds gangbaarder. Ook technisch is het heel makkelijk om je eigen webwinkel te beginnen.

Als online voedselverkoper heb je te maken met een aantal beperkingen die je met een fysieke winkel niet hebt. Daar staat tegenover dat je je producten heel makkelijk kunt verkopen aan mensen in het hele land.