Auping, EkoPlaza en Tony’s Chocolonely genomineerd voor ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021-2022

Tijdens een juryoverleg draagt ieder jurylid potentieel genomineerden aan. Deze genomineerden worden beoordeeld op 4 criteria. Uit alle inzendingen werden  de 3 genomineerden gekozen. Deze 3 genomineerden zijn uitgenodigd op de overall uitreiking van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen. Tijdens deze uitreiking laten de drie genomineerden een videopitch zien aan het publiek. Vervolgens is het aan het publiek en de jury om een stem uit te brengen. Het juryoordeel en de stem van het publiek tellen beide voor 50% in het eindoordeel. Vorig jaar (editie 2020-2021) mocht MUD Jeans de prijs in ontvangst nemen.

De juryleden: Henk Hofstede – Sector Banker Retail ABN AMRO, Bert van Son – winnaar vorig jaar en oprichter MUD Jeans, Margreet van Schaijck – Brand manager NL & BE Lush, Meike Koster – Marketing & Communication Manager Max Havelaar, Michiel van Yperen – Transitiemanager MVO Nederland, Marlot Kiveron – Sustainability Lead Otrium en Gerwin Souman – Business Development Manager Q&A Insights

Auping
Auping lost door hun ‘Auping take back system’ het matrassen afval probleem op. Door de matrassen circulair te maken en duurzame materialen in de bedden te verwerken zetten ze echt forse stappen voor verduurzaming van de slaapindustrie. Als pionier in deze sector is het familiebedrijf erg goed bezig om klanten te inspireren rond bewustwording op dit thema.

Ekoplaza

Ekoplaza wordt geroemd doordat het een koploper is in de foodretail op het gebied van duurzaamheid. Het hele concept ademt biologisch en circulariteit. De jury is te spreken over het feit dat Ekoplaza op veel thema’s actief is zoals plastic, voedselverspilling, dierenwelzijn, fairtrade certificering, tips over gezonde voeding en lokale samenwerkingen. Tip van de jury is een verbeterde verslaglegging van het duurzaamheidsbeleid.

Tony’s Chocolonely

Het slaafvrij maken van de cacao industrie is de missie waarom Tony’s Chocolonely bestaat. Ze zeggen zelf een impactbedrijf te zijn wat chocola maakt. De jury is gecharmeerd van het feit dat Tony’s als voorbeeld kan dienen voor veel bedrijven waarbij het laat zien dat duurzaamheid niet alleen kan worden bereikt. Dit bereik je alleen door samen te werken met leveranciers, klanten, overheid en concurrenten.
Share Button