AFAS daagt bedrijfsleven uit om zich ook op maatschappelijke resultaten te laten beoordelen

Bron
AFAS

AFAS heeft zich onlangs bij de bekendmaking van de jaarcijfers aan drie concrete doelen gecommitteerd om een betere wereld achter te laten en roept tegelijkertijd alle Nederlandse bedrijven en organisaties op om dit voorbeeld te volgen. AFAS is van mening dat bedrijven niet alleen op hun financiële- maar vooral ook op maatschappelijke resultaten moeten worden beoordeeld.

AFAS heeft per direct een initiatief gelanceerd met scherpe maatschappelijke doelen, waar ook andere organisaties zich aan kunnen committeren. Arnold Mars, CFO van AFAS, roept alle bedrijven op met AFAS mee te doen: “Alle bedrijven en organisaties kunnen het initiatief ondertekenen. Alle beetjes maken verschil. Die doelstellingen kunnen variëren van het voorkomen van dubbel werk, sneller betalen van crediteuren, maar zeker ook actief bezig zijn met het werkgeluk van medewerkers is een prima concrete doelstelling.”

Maatschappelijke impact

AFAS heeft er doelbewust voor gekozen vandaag niet alleen jaarcijfers te presenteren. “De benadering om bij het presenteren van jaarcijfers alleen te spreken over financiële winst is vandaag de dag te 1-dimensionaal”, vertelt Arnold Mars. “Maatschappelijke impact is net zo belangrijk en om impact te bewerkstelligen is iedereen nodig. Wij inspireren organisaties al jaren om beter te ondernemen. In 2020 willen we ze ook uitdagen deel te nemen aan onze missie om naast beter ondernemen ook een betere wereld te creëren.”

“Werk kan zo veel leuker en beter. En met meer oog voor de maatschappij. Dat is – kort door de bocht – de visie van AFAS. De missie van AFAS is daarom: inspireren tot beter ondernemen. Dat doet ons bedrijf met software en alles wat ervoor nodig is om die software zo te gebruiken dat je er ook echt een hoger doel mee bereikt. Namelijk dat de bureaucratie lager wordt, en organisaties tijd overhouden voor wat ze echt belangrijk vinden. Dat vergroot het werkplezier én de kwaliteit.”

AFAS Foundation

Met de AFAS Foundation steunt het familiebedrijf projecten die een positieve impact maken op de samenleving. Inmiddels is de AFAS Foundation actief bezig met maar liefst 59 projecten. In totaal is er 5 miljoen euro geïnvesteerd in de foundation. In 2020 wordt dit bedrag nog verder opgeschroefd naar zes miljoen. Zodoende wil AFAS nog meer positieve impact op de samenleving maken. Afgelopen jaar is er bijvoorbeeld met ’s Heeren Loo een game ontwikkeld om kinderen met een beperking te helpen leren. Ook is er met Missing Chapter Foundation een lesprogramma over kinderarmoede gerealiseerd.

De vier speerpunten waar AFAS de komende tijd mee bezig wil zijn naast de foundation, werkplezier, de cultuur onder medewerkers en lange termijnvisie. Die doelen zijn het verder vergroten van het werkplezier, de medewerkerscultuur en de langetermijnvisie. Het bedrijf geeft bijvoorbeeld masterclasses aan medewerkers over vitaliteitsonderwerpen zoals werk-privé balans, en doet mee aan het ‘Rookvrije Generatie’ initiatief, maar ook het herinrichten van customer operations waardoor klanten van AFAS sneller en beter ondersteund worden bij het gebruik van de software.

AFAS maakt het jaarverslag, zeker de online versie, zo leesbaar en begrijpelijk mogelijk. Bijzonder is de mate van transparantie. Alle cijfers zijn inzichtelijk. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe het licentiemodel werkt. De gemiddelde betaalduur van inkoopfacturen en zelfs de uitstoot van CO2 worden in het jaarverslag vermeld.

Share Button