De supermarktgigant Ahold Delhaize is teruggekomen op zijn belofte om in 2025 alle legkippen uit kooien te bevrijden. Hierdoor lijden miljoenen dieren nog steeds onder omstandigheden die breed worden veroordeeld als wreed en achterhaald. De International Council for Animal Welfare (ICAW) lanceert vandaag een nieuwe campagne die de druk op het bedrijf en zijn merken Albert Heijn, bol, Gall & Gall en Etos opvoert door deze wreedheid onder de aandacht te brengen bij gezinnen en consumenten in Nederland. Samen met twaalf bekende personen en familie creators brengt ICAW het kinderboek Cocotte en Koning Delhaize uit, een sprookje dat de supermarktgroep afschildert als de schurk. Exemplaren van het boek worden opgestuurd naar Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, en naar de CEO’s van de dochterbedrijven. Activisten zullen het boek ook uitdelen aan klanten, terwijl bekende influencers het op sociale media onder de aandacht brengen.
Op woensdag 22 oktober vinden grote protestacties plaats bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam, Nederland, en bij de Nederlandse ambassade in Washington D.C., Verenigde Staten.
Een boek voor influencers om Ahold Delhaize aan te spreken op zijn gebroken beloftes
In het hart van het verhaal staat Cocotte, een vrolijke kip die de hebzuchtige Koning Delhaize durft uit te dagen. De koning houdt duizenden kippen opgesloten in kooien en beweert dat het ‘eenvoudige wezens’ zijn die niet denken of voelen. Om het tegendeel te bewijzen, gaat Cocotte zijn uitdagingen aan – ze herkent haar vriendinnen, toont haar intelligentie en zorgt voor andere kippen. Elk van die proeven is gebaseerd op wetenschappelijke feiten: kippen kunnen meer dan 100 gezichten herkennen, tot vijf tellen en zelfs eenvoudige berekeningen maken. Ze voelen pijn en stress.
Met kleurrijke illustraties en eenvoudige taal (engelstalig en franstalig) laat het boek de wreedheid van kooien zien én de intelligentie van kippen, en nodigt het gezinnen uit om samen te praten over empathie en verantwoordelijkheid aan tafel.
“Geen enkele ouder wil aan zijn kind uitleggen dat het ei op hun bord komt van een kip die haar vleugels nooit kon spreiden. Ahold Delhaize beloofde om in 2025 kooien te beëindigen. Die
belofte breken is onaanvaardbaar. Deze campagne vertelt miljoenen klanten over hun wreedheid. Ze moeten nu handelen en eindelijk miljoenen dieren bevrijden van lijden, zoals ze
hadden beloofd.” — Raphaëlle Martinez, Directeur Digitale Mobilisatie, International Council for Animal Welfare
“Er leven nog steeds miljarden kippen in de wereld onder erbarmelijke omstandigheden in legbatterijen. Dat moet stoppen. Ik hoop dat Ahold Delhaize eindelijk zijn belofte zal nakomen.” — Elindo Avastia, Nederlandse acteur en zanger, bekend als Olaf in Frozen the Musical en van zijn rol in Ghost Rockers.
Bron: ICAW


