Loop je deze weken een Albert Heijn binnen? Dan kun je er niet omheen: het B Corp logo is overal. Op digitale schermen, schapkaartjes, proefkeukens en vanaf 17 juli zelfs een B Corp Pop-up store in de Albert Heijn op het Gelderlandplein in Amsterdam.
Met de campagne Een B’tje Beter zet Albert Heijn Nederland een aantal B Corps tijdelijk in het zonnetje. En dat juichen we bij B Lab natuurlijk van harte toe. Niet omdat het om één winkel of een paar merken gaat, maar vooral omdat het de betekenis van de B Corp Certificering onder de aandacht brengt en zo bijdraagt aan het verspreiden van onze missie.
B Lab’s missie is ambitieus: het creëren van een wereldwijde beweging van bedrijven die laat zien dat profit en purpose hand in hand kunnen gaan. De B Corp Certificering is daarbij een krachtig middel, geen doel op zich. Dankzij deze zichtbaarheid in de supermarkt leren meer en meer mensen waar dat B Corp logo, dat op steeds meer plekken zichtbaar is, nu eigenlijk voor staat. Communicatie speelt hierbij een sleutelrol. Door middel van QR-codes op de schappen krijgen klanten meer informatie over bedrijven met een B Corp Certificering. Door het zichtbaar maken van bedrijven die business as a force for good omarmen – zoals in deze B’tje Beter campagne – kunnen we groepen mobiliseren.
De verhalen van deze B Corps inspireren consumenten, laten medewerkers trots zijn op hun werk, en maken andere ondernemers en leveranciers nieuwsgierig. Juist in een tijd waarin het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid onder druk staat, is het nodig dat bedrijven opstaan en hun missie delen. Niet perfectie, maar eerlijkheid en ambitie maken indruk. De campagne heet niet voor niets: Een B’tje Beter, een knipoog die goed aansluit bij wat wij overal uitdragen: B Corps zijn niet perfect, maar wél continu bezig met verbetering.
Het betekent overigens niet dat elk bedrijf een B Corp moet worden, of dat we van consumenten verwachten om alleen maar producten van B Corps te kopen. Het gaat erom dat bedrijven zich gedragen als B Corps: transparant, verantwoordelijk, met oog voor hun bredere impact en met een lange termijnvisie. En dat consumenten wat mogen verwachten van de bedrijven die zijn steunen.
En nee, je vindt B Corps niet alleen in de supermarkt. Ze zijn er in alle soorten en maten: van food & beverage tot mode, kinderopvang, toerisme, architectuur, de juridische en financiële sector en consultancy. Een B’tje opletten en je ziet ze opeens overal!
Economische systeemverandering begint met zichtbaarheid. En met bedrijven die durven te laten zien: het kán anders.
Charlotte Smit, Sr. Manager Marketing Communications B Lab Benelux


