Landal GreenParks, de grootste Nederlandse aanbieder van bungalowparken, zal haar gasten vanaf deze week Puro Fairtrade koffie gaan schenken. Jaarlijks gaat het om zeker 2,8 miljoen kopjes koffie. Voor de Puro-koffieboeren uit Guatemala, Peru en Congo betekent deze overeenkomst minimaal 15.000 kilo extra jaaromzet. Daardoor kunnen ze structureler in hun levensonderhoud voorzien. Ook krijgen hun landbouwcoöperaties nu meer geld voor investeringen in bijvoorbeeld infrastructuur, doktersposten of scholen.
Ook Puro-partner World Land Trust (WLT) van de Britse natuurfilmer Sir David Attenborough, heeft baat bij deze overeenkomst. WLT richt zich op duurzaam beheer en behoud van bedreigde stukken regenwoud. Voor iedere verkochte kilo van haar koffie doneert Puro een financiële bijdrage aan WLT, zodat deze organisatie nog meer regenwoud kan aankopen en beschermen. WLT en Puro hebben in Ecuador al meer dan 940 hectaren regenwoud gekocht, dat is meer dan 1875 voetbalvelden. In Nederland heeft Natuurmonumenten, waarvan Landal GreenParks officieel partner is, profijt omdat Puro een nieuw lidmaatschap betaalt voor elke nieuwe afnemer van haar koffie.
Stichting Max Havelaar ziet in deze overeenkomst de sterk groeiende belangstelling terug voor Fairtrade, zowel onder consumenten als in het bedrijfsleven. “Mensen realiseren zich dat zij zélf kunnen bijdragen aan een rechtvaardiger samenleving, alleen al door bewust te kiezen voor Fairtrade producten”, aldus Femke Bijlhout.
Bas Hoogland, commercieel directeur van Landal GreenParcs: “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is al een aantal jaar een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering. Onze gasten verwachten dat ook van ons.” Landal heeft op de meeste vakantieparken een energy officer, bijna alle parken zijn voorzien van spaarlampen en onze brochure, met een oplage meer dan 1 miljoen exemplaren, is gedrukt op FSC-gecertificeerd papier. Hoogland: “Met de invoer van Puro koffie kunnen we op een makkelijke manier ons MVO-gehalte verder op peil brengen. Maar we hebben natuurlijk ook voor Puro gekozen omdat de koffie uitstekend is.”
Puro koffie is een onderdeel van de Miko Groep. Miko N.V. (anno 1801) is de oudste koffiebranderij van België en is inmiddels een internationaal, beursgenoteerd bedrijf dat met 570 medewerkers actief is in acht Europese landen. Bij de introductie van Puro koffie in 2005, besloten de koffiebranders dat ze wilden ondernemen met het hoofd én het hart. Sales manager Koen van Zon: “We produceren kwalitiatief uitstekende koffie, op goede voet met de aarde, op eerlijke voet met het Zuiden”. Puro is daarmee een succesvol concept. “En daarin worden we bevestigd als zo’n grote partij als Landal GreenParks juist voor onze koffie kiest.”