NS steekt alle medewerkers van de NS-stationswinkels Kiosk, Stationshuiskamer en Julia’s in het nieuw. Of beter: in het oud. Bijzonder is namelijk dat de nieuwe polo’s, T-shirts, vesten en schorten bestaan uit volledig gerecycled textiel. De nieuwe collecties zien er nog hetzelfde uit, alleen het circulaire labeltje aan de zijkant verraadt dat de kleding is gemaakt van oud textiel en gebruikte plastic flessen.

NS werkt hiervoor samen met het Brabantse familiebedrijf Schijvens dat bedrijfskleding ontwerpt. Van afgedragen kleding en gebruikte plastic flessen maakt Schijvens weer nieuwe kleding. Vorig jaar won het bedrijf de Circular Award, een belangrijke duurzame prijs in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Anne-Maartje Ordelman, directeur retail bij NS: “We vinden het belangrijk dat onze bedrijfskleding zo lang mogelijk mee gaat, want dat is duurzaam. Dus als het kan repareren we de kleding. Lukt dat niet meer, dan zamelen we de oude kledingstukken in en zorgen we ervoor dat er weer nieuwe kleding van wordt gemaakt. Zo kunnen we bestaande grondstoffen steeds hergebruiken en is de cirkel rond.”

Inmiddels hebben verschillende collega’s van de stationswinkels van NS de nieuwe gerecyclede kleding ontvangen. Lisa Gokoel, medewerker bij Julia’s op station Amsterdam Amstel: “De nieuwe shirtjes ademen prettig. Ik vind het heel positief dat wij duurzaam omgaan met onze kleding. Een mooie ontwikkeling.” Door gerecyclede kleding te gebruiken in plaats van niet-gerecyclede kleding in te kopen, wordt 12 miljoen liter water en 10.000 kilogram CO2 bespaard.

Over circulair ondernemen bij NS

De inkoop van deze gerecyclede kleding staat niet op zichzelf. NS heeft als doel om in 2030 circulair in te kopen, materialen maximaal te (her)gebruiken en geen afval meer te creëren op kantoren, werkplaatsen en in treinen. Om dit te realiseren, werken we volgens drie uitgangspunten: beperk (nieuw) grondstofgebruik, optimaliseer materiaalgebruik en ‘afval bestaat niet’. NS wil nog slimmer omgaan met materialen en minder nieuwe grondstoffen gebruiken door circulair ontwerpen en inkopen, zoals de ‘nieuwe’ bedrijfskleding van onze retailmedewerkers. Ander voorbeeld: na 20 jaar moderniseren we onze dubbeldekstreinen zodat deze nog eens 20 jaar mee kunnen. Lees in het jaarverslag meer over circulair ondernemen.