Wat is er fijner dan met dit weer met een goed boek en een warme kop thee of hete koffie weg te kruipen? Voeg daar nog wat bananen en ananas aan toe voor vitaminen en vezels en de laatste dagen van de winter zijn zo voorbij. Hoewel deze producten het leven aangenamer maken, lijken teveel merken die ze maken niet het beste voor te hebben met de wereld. De uitkomst van de updates in de thee- en koffiesector van Rank a Brand vallen tegen in vergelijking met vorig jaar, hoewel dit voornamelijk te wijten is aan de strengere criteria die we dit jaar toegepast hebben bij de beoordelingen. Ook de tropisch-fruitsector is in een collectieve val naar beneden geduikeld. Maar, wat zijn dan de beste opties om warm en gezond te blijven deze winter?

Zwarte koffie, groene thee, of toch andersom?

Op de Nederlandse markt zijn veel B-labels behaald, maar gelukkig is het 2016 en heeft Hesselink Koffie de goede voornemens nog niet gebroken. Hierdoor krijgt dit merk nu een A-label! Dit komt mede door het gebruik van 100% Rainforest Alliance-gecertificeerde koffiebonen en hun duidelijke rapporten. Net onder Hesselink Koffie staan nog vier merken met een B-label, namelijk Café de Origen, Red Beans, Peeze en Fair Trade Original. In totaal zorgt dit voor een behoorlijk groot aanbod aan koffie in de Nederlandsche schappen, wat helaas niet het geval is voor de keuze in theezakjes. In de theesector is er namelijk maar één merk dat het B-label verdient, Fair Trade Original.

Bittere koffie

Terwijl een groot aandeel van de koffiemerken het A- of B-label behaalt, zijn er geen C-labels uitgedeeld. Wel zijn er verschijdene D-labels vergeven, helaas vooral onder de grotere, meest verkrijgbare merken, zoals Nespresso, Nescafé, Lavazza, Douwe Egberts en Starbucks. Helemaal onderaan onze ranglijst zijn zeven merken te vinden die niet verder komen dan het laagste E-label, waaronder illy, Segafredo en CoffeeCompany. Hun lage score komt voornamelijk door het magere rapporteren van hun duurzaamheidsprestaties.

Theeleuten

Voor degenen die liever een milder kopje thee drinken blijkt dat kopje toch niet zo mild te zijn voor de wereld als je zou hopen. Naast het genoemde B-label (Fair Trade Original) zijn er nog drie merken met een C-label in deze sector, namelijk Markant, Piramide en Zonnatura. Wel is het goed om op te merken dat deze merken in verscheidene supermarkten te halen zijn en daarom makkelijker meegenomen kunnen worden in de alledaagse boodschappen. Een D-label krijgen de merken Simon Lévelt, Yogi Tea, Pickwick en Twinings. Het is interessant om te zien dat onder de vijf slechtst scorende merken ook Tazo te vinden is, aangezien dit merk onderdeel is van Starbucks, maar wel slechter presteert dan Starbucks in de koffiesector. Dit komt doordat Starbucks niet rapporteert over het exacte gedeelte van de theeblaadjes dat Fairtrade-gecertificeerd is. Dit percentage benoemt Starbucks wel met betrekking tot de koffiebonen.

Bestaat groene thee dan wel?

Over het algemeen lijken zowel de thee- als de koffiesector moeite te hebben met het treffen van en rapporteren over klimaatmaatregelen. Dit blijkt helemaal het geval te zijn voor theemerken, waar alleen Twinings moeite doet om hun klimaatbeleid te rapporteren. Onder de koffiemerken zijn er meerdere merken die hun best doen te rapporteren, met Hesselink Koffie vooraan en daarachter Nestlé (eigenaar van zowel Nescafé als Nespresso). Over het algemeen zet deze uitkomst de beide sectoren niet in het meest fraaie daglicht. Daarom is het leuk om op te merken dat er wel twee A-labels aan twee Duitse merken uitgedeeld zijn, namelijk GEPA en Lebensbaum. Zij behalen deze score voor zowel hun koffie- als hun theeproductie. Beide merken zijn duidelijk in hun communicatie met de consument.

Nog geen bananenbomen in Nederland

Helaas krijgen alle tropisch-fruitmerken een E-label bij deze laatste update. Ter vergelijking: vorig jaar haalden alle vijf merken in deze sector nog een D-label. Deze lage scores lijken voornamelijk te komen door de magere vorm van rapporteren die in de gehele sector te zien is. Wel wordt hier en daar wat gezegd over de certificering van producten en vermindering van het verpakkingsmateriaal en afval. Chiquita, Del Monte en Dole lijken nog wel enige moeite te doen, maar komen niet ver door het grote gebrek aan concrete informatie. Omdat al deze merken zo laag scoren, adviseren wij de producten van deze merken voorlopig niet te kopen en op zoek te gaan naar betere alternatieven. In Duitsland is zo een beter alternatief al wel beschikbaar, namelijk het Costa Ricaanse merk Sixaola. Helaas is dit merk, dat een A-label haalt, (nog) niet verkrijgbaar in Nederland. Wanneer je op de hoogte bent van een goed alternatief op de Nederlandse markt, laat het ons weten en maak eventueel een kleine donatie, zodat wij ook dat merk kunnen meenemen in onze ranglijst.