Vrijdag de dertiende was voor Paardekooper-medewerkers Ebe Bruinsma en Yuri Huisman een dag om nooit te vergeten. Niet alleen vanwege de overwinning van Nederland op Spanje, maar vooral omdat het tweetal de V&D Award voor ‘most sustainable partner 2014’ in ontvangst mocht nemen. Paardekooper krijgt met deze titel erkenning voor de inspanningen op het gebied van duurzaamheid. CEO V&D Jacob de Jonge en CEO La Place Paul Bringmann prijzen Paardekooper vanwege de vooruitstrevende visie op verantwoord verpakken.

Driemaal in scheepsrecht
Paardekooper levert als Preferred Supplier  al meer dan tien jaar verpakkingen aan V&D en La Place. Twee keer eerder werd het bedrijf door V&D genomineerd voor de ‘Most sustainable partner’ award. “Driemaal is scheepsrecht,” vertelt Bruinsma trots. “De award is voor ons een blijk van waardering voor onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid. We werken al vijf jaar samen met V&D en La Place aan een zo duurzaam mogelijk verpakkingsassortiment.”

Milieu-impact van verpakkingen
“Uitgangspunt is de feitelijke milieu-impact van de verpakkingen. Deze impact wordt berekend op de totale levenscyclus van de verpakking, van grondstof tot afvalverwerking. Uitkomsten worden onder andere uitgedrukt in CO2e-uitstoot en waterverbruik. Afnemers kunnen hierdoor een heel bewuste keuze maken ten aanzien van hun verpakkingsassortiment, gelet op duurzaamheid. Dit past uitstekend binnen de uitstraling en het imago van V&D en La Place als 100% natuurlijk en duurzaam.”

Totaalplaatje
Afgelopen vrijdag werd de V&D award voor de vijfde keer uitgereikt tijdens de leveranciersdag ‘Indirect Spend’. De prijs gaat uit naar de leverancier die op het gebied van duurzaamheid een grote waarde heeft voor V&D en La Place. Duurzaamheid is weliswaar de belangrijkste graadmeter, maar volgens Bruinsma spelen ook andere factoren een belangrijke rol: “Het gaat uiteindelijk ook om het totaalplaatje. Wij denken actief mee met de klant voor nieuwe verpakkingsoplossingen. Niet alleen gelet op duurzaamheid, maar ook op design, uitstraling, onderscheidend vermogen en maximale functionaliteit. Daarnaast leveren wij zowel food als non-food verpakkingen. Vanuit meerdere invalshoeken kunnen wij de klant optimaal bedienen.”