Vandebron en Yournalism zijn de Nederlandse finalisten van duurzaamheidscompetitie Join Our Core. De finalisten gaan in Londen de strijd aan en maken kans op een investering van 10.000 euro, het bedrijf op een pint van Ben & Jerry’s en half jaar begeleiding van Ashoka.

De jonge ondernemers van Vandebron en Yournalism hebben een plaats bemachtigd in de finale van Join Our Core in Londen op 18 en 19 november. Beide bedrijven pitchten hun business idee aan een vierkoppige jury met onder andere Daan Weddepohl (oprichter Peerby en winnaar van Join Our Core 2013) en verdienden daarmee hun ticket naar Londen.

Join Our Core

Join Our Core is Ben & Jerry’s en Ashoka’s jaarlijkse internationale competitie voor jonge sociale en duurzame entrepeneurs die met hun bedrijf het verschil maken op sociaal of duurzaam gebied. Ondernemers met een missie dus. Op 18 en 19 november mogen Vandebron en Yournalism hun bedrijf pitchen in Londen. Daar maken ze kans op een investering van 10.000 euro, hun bedrijf op de pints van Ben & Jerry’s en een half jaar begeleiding van Ashoka. En ze mogen naar Vermont USA om de échte Ben & Jerry’s te ontmoeten.

Daan Weddepohl (winnaar 2013 en oprichter Peerby): ‘Ben & Jerry hebben mij niet alleen geïnspireerd, maar ook vooruit geholpen. Sinds wij Join Our Core gewonnen hebben zijn we tien keer zo groot geworden. Zeker nu bekend is geworden dat we een  investering van 1,7 miljoen euro hebben gekregen, ligt de wereld voor ons open ’

Finalist Vandebron

Vandebron is de eerste energieleverancier waar je energie rechtstreeks van een duurzame en onafhankelijke bron koopt. Dat kan middels de online marktplaats voor duurzame energie, waar Vandebron vraag en antwoord direct met elkaar verbindt, zonder tussenkomst van een traditioneel energiebedrijf. Lucas Simons (Jurylid):  ‘Vandebron kan de essentie van de  energiemarkt veranderen, we vinden hen zeer innovatief en schaalbaar.’

Finalist Yournalism

Yournalism is de eerste website die gebruikmaakt van crowdsourcing én crowdfunding voor onderzoeksjournalistiek. Het doel? Burgers dichterbij onderzoeksjournalisten brengen: jij bepaalt het verhaal. Een idee wordt ingediend, gesteund, en vervolgens tot het naadje uitgezocht. Op die manier pakt Yournalism hetgeen op dat krimpende nieuwsredacties door het veranderende medialandschap laten liggen. Huub Schuijn (oprichter Yournalism): ‘Ik ben enorm blij dat zowel de jury en het publiek gelooft dat wij potentie hebben’.