Nederland is een echt zuivelland. Over de gehele wereld staan we bekend om onze zuivelproducten. Toch is Nederland een van de duurste landen om melk te produceren. De strategie van de NZO richt zich op het onderscheidend vermogen wereldwijd van de Nederlandse zuivelsector op kwaliteit en duurzaamheid. Tijdens het eerste werkbezoek van staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken aan de zuivelsector onderschrijft hij de meerwaarde van deze strategie.

Eerste werkbezoek Van Dam aan zuivelsector

Het eerste werkbezoek van de staatssecretaris aan de zuivelsector vond plaats op maandag 29 februari. Zijn bezoek stond in het teken van innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. De staatssecretaris was te gast bij het Innovation Centre van FrieslandCampina in Wageningen. Hier kreeg hij een rondleiding in het sensorisch laboratorium. Na deze rondleiding sprak Van Dam met Roelof Joosten (CEO van FrieslandCampina), Piet Boer (voorzitter van het bestuur van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina), Werner Buck (‎Corporate Director Public & Quality Affairs van FrieslandCampina), Klaas de Jong (COO van Aware) en Tjeerd de Groot (directeur NZO) over innovatie, kwaliteit en duurzaamheid in de zuivelsector.

Strategie zuivelsector

Tijdens het gesprek tussen de staatssecretaris en de zuivelsector werd duidelijk dat de sector en de NZO zich samen sterk maken voor innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. Zo zijn er kwaliteitssystemen, een collectieve monitoring, een proactieve aanpak voor voedselveiligheidsrisico’s, 100 procent controle op antibiotica, klimaatneutraal ontwikkelen, het continu verbeteren van dierenwelzijn, behoud van weidegang en behoud van biodiversiteit en milieu. Dit draagt bij aan het realiseren van de strategie van de NZO en de zuivelsector. Op deze manier kan Nederland zich wereldwijd blijven onderscheiden op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid.