Bijna driekwart van de kinderproducten in supermarkten, past niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF in het onderzoeksrapport ‘De verleiding naar (on)gezond’.

Grootschalig onderzoek

Uit het onderzoek blijkt veel ruimte voor verbetering. Gezonde voeding voor kinderen staat te weinig centraal in beleid en praktijk van Nederlandse supermarkten. UNICEF analyseerde ruim 2000 kinderproducten, zoals kinderontbijtgranen, kindertoetjes en pakjes drinken in verschillende supermarkten en keek of ze pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De resultaten zijn niet positief, de meeste producten bevatten teveel suikers, energie, of zout of te weinig vezels en passen hierdoor niet binnen de Schijf van Vijf. Ook keek UNICEF naar promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing. Supermarkten tonen geen terughoudendheid in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen.

De meest opvallende resultaten op een rijtje:

  • Van het totale aanbod in het baby-, dreumes-, peuterschap voldoet slechts een derde aan de criteria van de Schijf van Vijf.
  • Van de 39 onderzochte kinderontbijtgranen, voldoet SLECHTS ÉÉN product aan de criteria van de Schijf van Vijf.
  • Van de 865 onderzochte producten kinderbroodbeleg, vallen 829 producten BUITEN de Schijf van Vijf.
  • Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.
  • Bij ongeveer 25 procent van alle kinderproducten in folders, is sprake van kindermarketing. Er wordt bijvoorbeeld gebruikt gemaakt van een animatiefiguur, andere tekening of tekst met woorden als ‘baby’ of ‘kids’ op de verpakking.

Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland: “Goede voeding is een kinderrecht. Voor veel kinderen is goed gevoed zijn geen dagelijkse realiteit. Ze eten te weinig van wat goed voor ze is en te veel van wat ze niet nodig hebben.

Doel van het rapport

Met het onderzoeksrapport hoopt UNICEF verandering teweeg te brengen in de Nederlandse supermarkten en de overheid. Het draagvlak is er, aangezien supermarkten, de overheid en consumenten al bezig zijn met gezonde voeding. Wij willen verder met dit rapport zorgen dat de aanbevelingen uit het rapport worden opgepakt en dat de samenstelling en promotie van kinderproducten in de Nederlandse supermarkt helpt om een gezondere keuze voor kinderen te maken en hun rechten te beschermen.