Breda University of Applied Sciences en Travel Impact Lab hebben gisteren het startsein gegeven voor het Tourism Impact Lab. In deze nieuwe learning community buigen zo’n 20 bedrijven uit de toeristische sector en 87 vierdejaars studenten Tourism Management zich achttien weken lang over nieuwe impactvolle concepten voor toeristische organisaties. Alle cases draaien om het realiseren van een positieve impact op de wereld. Hoe kun je bijvoorbeeld zorgen dat passagiers niet langer met het vliegtuig, maar met de trein naar hun vakantiebestemming afreizen? En hoe kun je jongeren op een creatieve manier stimuleren bewust van hun vakantie te genieten in plaats van het vluchtig delen van hun vakantie-ervaringen via social media?

Niet alleen grote spelers als TUI, Transavia, SNP Natuurreizen en Riksja Travel hebben zich verbonden aan het Tourism Impact Lab, maar ook veelbelovende startups als Campfire Stories, Travel Diaries, Travel Inventive en Breakzy.

BUas faciliteert de learning community en de studenten worden getraind door professionals van Travel Impact Lab, een organisatie die startups op gang helpt en bestaande reisorganisaties opnieuw in beweging zet. In totaal gaan 21 teams van studenten vlak voor hun afstuderen een semester lang aan de slag met een concrete vraag, idee of project van een toeristische organisatie. De cases focussen zich op het realiseren van een positieve impact op het gebied van duurzaamheid, het versterken van menselijke contacten en het creëren van een bewuste vakantiebeleving. Tijdens het project valideren de studenten grondig welk probleem of welke behoefte er bij hun opdrachtgevers leeft, bedenken creatieve oplossingen en starten met het realiseren ervan.

Speeddates tussen studenten en bedrijven

Twintig bedrijven uit de toeristische sector hebben zichzelf en hun cases eerder in korte filmpjes gepresenteerd aan de studenten. Tijdens een College Tour was gisteren volop ruimte voor interactie. De studenten konden vragen stellen en de bedrijven konden meer achtergrondinformatie met hen delen. Tijdens speeddates konden studenten hierna kennis maken met organisaties om te kijken of er sprake was van een goede match. Hierna gaven de bedrijven en studenten hun voorkeuren voor elkaar aan en zijn zij aan elkaar gekoppeld. “We hebben deze learning community met het Travel Impact Lab opgezet vanuit de overtuiging dat als we willen dat de generaties na ons óók kunnen blijven reizen, we nú moeten innoveren. Bij alle cases staat centraal dat elke reis moet bijdragen aan een betere wereld door het creëren van betekenisvolle impact”, vertelt Joyce Krielen, Team  Manager Tourism Business van BUas en coördinator van het Tourism Impact Lab. “Binnen de learning community kunnen studenten en bedrijven verbinding met elkaar leggen. Zo stimuleren we dat bedrijven wekelijks workshops van studenten bijwonen. Tegelijkertijd maken studenten al ruim voor hun afstudeerfase kennis met het werkveld en kunnen ze hun ervaringen als young professionals benutten als zij de arbeidsmarkt betreden.”

In de komende maanden worden de behoeften van de partners gevalideerd. Hierna gaan studenten samen met de bedrijven werken aan een oplossing door middel van Design Thinking-principes, het lean startup-model en growth hacking.

Op 9 januari 2010 presenteren de studenten hun oplossingen aan hun opdrachtgevers.