Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen de opkomende landen en de gevestigde landen als het gaat om de beleving van de consument. “In de ontwikkelde landen zet men min of meer een stap terug en vormen betaalbaarheid, zuinigheid en efficiëntie de belangrijkste criteria bij de aankoopbeslissing”, constateert Haijo Kampinga, bij KPMG Advisory verantwoordelijk voor de automobielsector.

Kampinga: “De keuze valt dan ook in het algemeen op de compacte voertuigen. Dat verklaart waarom men verwacht dat de verkoop van een merk als Dacia in West-Europa tot 2019 met zo’n 14% zal toenemen. In de opkomende landen zien we een omgekeerde trend. In landen als China en Rusland kunnen steeds meer mensen het zich veroorloven om een relatief dure auto aan te schaffen. Dat betekent dat de consument in deze landen ondanks de hoge benzineprijzen en de gevolgen voor het milieu kiest voor relatief milieuonvriendelijke modellen, zoals de SUV, de pick-up en de MVP.

Nu de vraag naar auto’s in de meeste ontwikkelde landen zowel terugloopt als gevolg van de wereldwijde recessie als door de hoge benzineprijzen en de beperkingen die veel steden opleggen, verlegt de industrie haar aandacht dan ook duidelijk naar de steeds groter wordende middenklasse in landen als China, India, Brazilië en Rusland en andere snel groeiende landen. Dit betekent dat de overcapaciteit in Europa zal toenemen en de winstgevendheid van de OEM’s die zich op Europa richten zal verslechteren.”

Volgens de bedrijven in de sector wordt de koopbeslissing door de consument steeds vaker bepaald door pure financiële overwegingen dan door de wens om een bijdrage te leveren aan het milieu. Kampinga: “Hoewel het besef van de gevolgen van de voertuigkeuze voor het milieu langzaam toeneemt, kent de consument er vooralsnog weinig prioriteit aan toe. Het is met andere woorden mooi meegenomen als de auto milieuvriendelijk is, zolang het maar niets extra kost. In plaats daarvan zoekt hij in toenemende mate naar een efficiënt voertuig met minder pijn aan de pomp dat ook nog eens minder onderhoud behoeft en langer meegaat.

De eisen die de consument aan veiligheid en comfort stelt, worden bovendien steeds hoger. Daarmee verdwijnt het belang van uiterlijk van het voertuig steeds meer naar de achtergrond en lijkt het erop dat de pragmatiek het wint van ontwerp en luxe. De automobielsector verwacht dan ook dat vooral in de westerse landen de vraag naar basic, subcompact en compact voertuigen de komende vijf jaar zal toenemen. In de opkomende markten zijn het vooral de midsize en large modellen, de SUV’s en de MPV’s die tot 2018 veel terrein zullen winnen.”