Tony’s Chocolonely heeft voor de tweede keer op rij ’t Goede Paasei gewonnen. Dit is een award die door Mighty Earth, Be Slavery Free, Green America, INKOTA en National Wildlife Federation wordt uitgereikt aan chocoladebedrijven die het hoogst scoren op de Easter Choco Scorecard. Tony’s heeft de award ontvangen voor haar inspanningen om de chocolade-industrie van binnenuit te veranderen en anderen te inspireren om met haar mee te doen.

De Easter Chocolate Scorecard is een gids die sinds 2018 elk jaar wordt gepubliceerd om consumenten inzicht te geven in welke chocoladebedrijven koplopers zijn op het gebied van duurzaamheid. Deze bedrijven worden gescoord via een uitgebreide vragenlijst van 60 vragen over de meest belangrijke duurzaamheidskwesties waarmee de chocolade-industrie vandaag de dag wordt geconfronteerd.

Deze keer heeft Tony’s gewonnen omdat ze het goede voorbeeld geven aan de industrie op het gebied van sociaal en duurzaam ondernemerschap door:

  • Het supporten van wetgeving
  • Traceerbaarheid en transparantie
  • Actie te ondernemen tegen ontbossing en klimaatverandering
  • Een leefbaar inkomen mogelijk te maken
  • En kinderarbeid aan te pakken

Wereldwijd zijn er drie winnaars gekozen: Alter Eco, Whittaker en Tony’s.

Storck heeft het Rotte Paasei ontvangen vanwege de slechte duurzaamheidsprestaties. Ook veel andere Big Choco’s scoren slecht vanwege gebrek aan beleid. “Het is nog lang niet allemaal koek en ei in de chocolade-industrie. Daarom blijven we andere chocoladebedrijven inspireren om met ons mee te doen en blijven we oproepen tot wetgeving. Want alleen samen maken we alle chocolade 100% slaafvrij.”

Hier vind je meer informatie over de Easter Score Card.