Supermarktomzet Fair Trade Original groeit 28%

Fair Trade Original heeft vorig jaar een omzetgroei in de supermarkten geboekt van 28%, zo blijkt uit de Update over 2015. Door negen productintroducties en de groei van het bestaande assortiment is het aantal klanten van het eerlijke foodmerk gestegen naar meer dan 1 miljoen. De totale omzet nam met 8% toe tot € 14,7 miljoen, als resultaat hiervan is 940.000 euro besteed aan de wereldwijde ontwikkeling van fairtrade. Ook over 2016 verwacht de organisatie een verdere omzetgroei en daarmee extra investeringen in fairtrade.

Fair Trade Original wil eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen. De organisatie zet in op lokale fairtrade ketens die ten goede komen aan boeren en verwerkers in de landen van herkomst. Meest recente voorbeeld is de vernieuwde hagelslag, waarin bietsuiker is vervangen door fairtrade rietsuiker van boeren uit Mauritius. Goed nieuws voor de fairtrade rietsuikerboeren die vanaf nu een ontwikkelingspremie ontvangen. “Deze hagelslag is door de vernieuwde receptuur de eerlijkste in het schap van de supermarkt. Een boterham met Fair Trade Original Hagelslag maakt echt het verschil voor de cacaoboeren in Afrika en Latijns-Amerika en de rietsuikerboeren in Mauritius”, aldus directeur Bert Jongsma.

Sociale impact

Met negen productintroducties in 2015 is het fairtrade productaanbod verbreed. Uitgebreid is het koffieassortiment met drie soorten capsules alsmede de Aziatische culinaire lijn die vooral veel jonge kopers (onder de 30 jaar) aantrekt. Nieuw in het schap zijn onder andere biologische kokosmelk, glutenvrije rijstazijn en sojasaus. “De uitbreiding van de Aziatische culinaire lijn was niet mogelijk geweest zonder de inzet van de boerenorganisaties en lokale verwerkers in landen als Thailand en Sri Lanka. De intensieve samenwerking leidt niet alleen tot heerlijke nieuwe producten, maar helpt ons ook de handelsketen te versterken en de sociale impact te vergroten.” Naast de ontwikkelingspremies investeert Fair Trade Original in de groei van fairtrade door directe lokale ondersteuning van handelspartners en via de afdracht van de licentiebijdrage aan de Stichting Max Havelaar.

Van boer tot winkelschap

Directeur Bert Jongsma: “Voor de Sojasaus en Rijstazijn ontwikkelden we een keten die loopt van soja- en rijstboeren in Thailand via een lokale verwerker tot aan het winkelschap in Nederland. Daar vindt de consument dit product nu voor het eerst ook in een fairtrade variant. Het merendeel van de nieuw geïntroduceerde producten is naast fairtrade ook biologisch. Hierdoor is het aandeel van biologische producten in het Fair Trade Original assortiment verder toegenomen. Naast ons commitment aan de boeren, streven we ernaar hun ingrediënten lokaal te laten verwerken. Dat betekent meer werkgelegenheid in het land van herkomst. Dat is ons ook weer gelukt bij de nieuwe Aziatische kookproducten. De fairtrade productieketens die zo op ons initiatief ontstaan, bieden boeren én verwerkers bovendien groeikansen binnen de brede internationale fairtrade markt. Onze impact groeit daarmee navenant.”

Traceerbare cacao

De organisatie werkt eraan om de ingrediënten in de producten te kunnen traceren van de grond tot in de mond. “Bij onze vernieuwde hagelslag kan de verwerking van cacaobonen en rietsuiker transparanter. De volgende stap is dat komend najaar de cacaomassa traceerbaar wordt. Dan weten we precies van welke boeren de cacao afkomstig is. Daarna gaan we aan de slag met de cacaopoeder en de rietsuiker. Net zolang tot de boer weet waar zijn product naar toe gaat en consumenten weten wat ze eten en waar het vandaan komt”, aldus Bert Jongsma.

Klimaatneutraal

Fair Trade Original vindt dat de groei van eerlijke internationale handel en zorg voor het klimaat samen gaan. Vanaf januari 2015 zijn het kantoor, de verpakkingen en de reizen in binnen- en buitenland klimaatneutraal gemaakt. “Dit doen we door de CO2 uitstoot die we niet kunnen voorkomen, te compenseren via houtskooloven projecten in Oeganda en Kenia.”

Fair Trade Original in het kort
Fair Trade Original is de enige stichting die producten verkoopt in de Nederlandse supermarkt – De belangrijkste pijlers van het assortiment zijn de Aziatische lijn; dranken; broodbeleg –  Het 100% fairtrade foodmerk heeft meerdere wereldprimeurs op haar naam staan, waaronder fairtrade koffie in 1973 en fairtrade sambal in 2014 – Winst die de stichting maakt, wordt volledig geïnvesteerd in de doelstelling om eerlijk eten en drinken breed toegankelijk te maken -Stichting Fair Trade Original is gevestigd in Culemborg en telt 21 medewerkers.

Share Button