Ook de kerstverkopen lieten vorig jaar een positief beeld zien. Fair Trade Original kon profiteren van de trend in de markt om verantwoorde producten in het kerstpakket op te nemen. De economische recessie lijkt bij consumenten, retailers en bedrijven niet alleen een focus op lage prijzen te veroorzaken, maar juist ook een breder bewustzijn over de herkomst van producten en een groeiende belangstelling voor verantwoorde producten.

Groeispurt koffie

Eind 2008 introduceerde Fair Trade Original haar eigen koffiemerk in het supermarktkanaal. Tot die tijd vond de consument daar veelal de bekende koffie in Max Havelaar verpakking. Omdat Stichting Max Havelaar, het keurmerk voor Fairtrade, zich volledig als keurmerk en niet meer als merk wilde profileren, verdween het Max Havelaar koffiepak uit het schap. De supermarkten zagen het Fair Trade Original koffiemerk als de logische opvolger, ook omdat zij al diverse andere levensmiddelen van Fair Trade Original in de winkel hadden staan. De verkoop van koffie in de supermarkt is in 2009 voor Fair Trade Original uitgegroeid tot een belangrijk segment.

Gifts & Living

Naast levensmiddelen verkoopt Fair Trade Original een breed assortiment fairtrade mode- en woonaccessoires. De omzet in Nederland groeide licht in 2009, maar de internationale verkoop daalde. Voor 2010 zet Fair Trade Original in op forse groei in dit segment. Van 12 t/m 16 februari 2010 stond Fair Trade Original op de Ambiënte in Frankfurt, de grootste beurs voor consumentengoederen ter wereld. Daar gooide Fair Trade Original onder meer hoge ogen met de producten die voortgekomen zijn uit de succesvolle samenwerking met topdesigner Piet Hein Eek. Deze producten liggen vanaf deze week in de winkel en er is al een ware run op ontstaan.

Mr. M.J. Roos in Raad van Toezicht

Tevens maakt de eerlijke handelsorganisatie bekend dat zij de heer Mr. M.J. (Theo) Roos, directievoorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, bereid heeft gevonden om toe te treden tot de Raad van Toezicht van Fair Trade Original. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarktbranche.