Het bestuur van Morgen heeft op basis van kritische rapporten van onder andere Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en Milieudefensie vijf bedrijven genomineerd die in aanmerking komen voor de Groene Zeepbel: Shell, Nuon, Aegon, Albert Heijn en BP. Elk van deze bedrijven zondigt zich in meer of mindere mate aan greenwashing en meet zichzelf aldus een groener imago toe dan de praktijk laat zien.

Groen zijn is helemaal van nu en daar spelen bedrijven graag op in door zichzelf als duurzaam te profileren. De consument wordt steeds bewuster en kritischer als het gaat om de producten die zij koopt, de verzekering die zij afsluit en de manier waarop zij haar huis verwarmt. Een positieve tendens die helaas ook een keerzijde heeft. Marketingcampagnes van bedrijven worden steeds vernuftiger om de consument voor zich te winnen. Zo worden bijvoorbeeld suggestieve afbeeldingen in advertenties gebruikt om de consument van een groene bedrijfsvoering te overtuigen, zelfbedachte duurzame keurmerken aan producten gekoppeld of relevante informatie achterwege gelaten die behaalde milieuwinst teniet doet.

Morgen stelt met deze award op een ludieke manier de kwalijke praktijk van greenwashing aan de kaak. “De Groene Zeepbel moet worden gezien als een aanmoediging voor bedrijven om hun praktijken te beteren, of in ieder geval om de consumenten eerlijk te informeren over de gehanteerde bedrijfsvoering”, aldus Taco Nijssen, voorzitter van Morgen. “Want de consument heeft recht op eerlijke informatie”.

Op zaterdag 26 juni reikt Morgen de Groene Zeepbel uit aan de “beste greenwash campagne” tijdens de Inspiration Days in Eindhoven. Tevens wordt er een prikkelend debat georganiseerd over het fenomeen greenwashing. Het is de tweede keer dat Morgen de Groene Zeepbel uitreikt. In 2008 ging de prijs voor de beste greenwash campagne naar E.ON voor haar zogenaamde “schone kolencentrale”.