Sportretailer Decathlon stopt met gratis verzending uit oogpunt van duurzaamheid en kostenbesparing

Bron
Decathlon

Decathlon gaat per 2 januari verzendkosten invoeren voor alle thuisleveringen. Dit ter nakoming van haar prijsbelofte: eerlijke prijzen. Tevens zal dit een positief effect hebben op de uitstoot van CO2 die vrijkomt bij het thuisbezorgen van een pakketje. Producten laten bezorgen in de Decathlon-filialen en retourneren blijft gratis.

In de laatste jaren is online shoppen gigantisch toegenomen. Het gemak van het laten thuisbezorgen van producten en de snelheid van dergelijke verzenddiensten liggen hieraan ten grondslag. Dat zal Decathlon ook in het nieuwe jaar blijven doen, maar de sportwinkel is zich ervan bewust dat het bezorgen van pakketjes voor onnodige extra kosten en CO2-uitstoot zorgt. Om op een duurzamere en efficiëntere manier sportartikelen bij de consumenten te bezorgen, heeft Decathlon besloten om vanaf januari verzendkosten in te voeren op alle bestellingen.

Het uitgangspunt is ‘eerlijke prijs’. Die eerlijke prijs is een eerlijk prijs voor iedereen. Decathlon kwam onder meer tot de conclusie dat zowel de kosten van de verzending  als de retourzending enorm de pan uit rijzen. Deze kosten kunnen bespaard worden om zodoende bijvoorbeeld producten in prijs te verlagen en laag te houden. Dus eerlijk op financieel gebied, maar ook qua duurzaamheid.

Wat verandert er?

Voorheen werden er alleen voor bestellingen onder de € 50,- verzendkosten in rekening gebracht. Thuislevering van elke order zal vanaf 2 januari € 3,95 bedragen. Een pakketje ophalen bij een PostNL pick-up point kost net als voorheen € 2,95. Het blijft wel mogelijk om gratis te bestellen vanuit een van de twintig Decathlon-winkels die Nederland rijk is. Ook retourneren en bestellen via Click & Collect (online bestellen en laten bezorgen in een Decathlon-winkel) blijft geheel gratis.

E-commerce Manager Laurens Spiele: “Een beter milieu begint nog steeds bij jezelf en het is aan zowel klant als webshop om een juiste balans te vinden en ervoor te zorgen dat ook toekomstige generaties nog lekker buiten kunnen sporten.”

Door verzendkosten te vragen op de thuislevering van producten hoopt Decathlon de consument bewust te maken van de impact van thuislevering op het milieu. Zo denkt Decathlon haar steentje bij te dragen aan het beperken van uitlaatgassen. Dat maakt het sporten in de buitenlucht en eropuit trekken in de natuur zowel voor onszelf als voor onze kinderen en kleinkinderen veel prettiger. Dit is iets waar Decathlon zich graag voor inzet, al hangt er wel een klein prijskaartje aan deze extra dienst.
Wellicht dat gratis verzending in de toekomst weer mogelijk wordt, indien er een duurzaam alternatief voor komt.

Share Button