Werken aan duurzaamheid is een proces van vallen, opstaan maar bovenal samenwerken. Elk initiatief is er een, maar om echt impact te maken moet je samen optrekken. Zelfs, misschien wel juist, met concurrenten. Dit is dan ook de reden dat buitenwinkel Bever 100 experts uit het bedrijfsleven en de politiek, retailers, ontwerpers, afvalverwerkers en gedragspsychologen heeft uitgenodigd om op 16 november elkaar te inspireren en over te gaan tot actie om de afvalberg daadwerkelijk te verkleinen. In aanloop naar het Samen tegen de afvalberg-event sprak Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen met een aantal van de sprekers. Wat is hun duurzame bijdrage? Wat drijft hen? Wat zijn de belangrijkste obstakels die ze hebben overwonnen, en welke concrete stappen of maatregelen zouden volgens hen snel en efficiënt kunnen worden geïmplementeerd?. In dit artikel delen Skadi Eden Clauss, Social Sustainability Manager (foto), en Paul Westerik, Contractmanager naturaherstel, allebei bij a.s.r., hun kennis en ervaringen.

Wat bijzonder dat een verzekeraar bij een retailer als Bever meer gaat vertellen over hun duurzaamheidsstrategie.

Paul W.:  Wij vinden het juist heel vanzelfsprekend dat bedrijven onderling kennis uitwisselen. Allebei proberen we consumenten in te laten zien dat duurzaam herstellen een betere keuze is dan vervangen.

Kunnen jullie ons wat vertellen over de duurzame bijdrage die jullie en jullie organisatie hebben geleverd aan het verminderen van overproductie en afval?

Skadi C.: We dragen direct en indirect bij. Naast dat wij als a.s.r. een verzekeraar zijn, en bijvoorbeeld de keuze hebben om schade op duurzame wijze te herstellen, hebben wij ook als belegger invloed op de weg naar een duurzamere wereld, via bijvoorbeeld de beleggingskeuzes die we maken. Als dienstverlener en vermogensbeheerder dringen wij niet direct de overproductie terug, maar zijn wij wel heel bewust bezig met onze producten, dienstverlening en huisvesting om voor een duurzame oplossing te gaan. Ook als werkgever zetten we ons in voor duurzaamheid. Zo is ons kantoor in Utrecht op duurzame wijze verbouwd en van een energielabel F naar A gegaan, daarnaast hebben we zeer recent geïnvesteerd in het grootste bi-directionele zonnepaneeldak ter wereld over ons hele parkeerdek en zijn we sinds 2019 van het gas af. De temperatuur in ons 84.000 m2 grote kantoorgebouw wordt CO2-neutraal onderhouden met een warmte- koudepomp.

Wat is op het gebied van duurzaamheid jullie grootste uitdaging?

Paul W.: a.s.r. is in de eerste plaats een financiële dienstverlener. Dat betekent dat we geen productie draaien maar diensten verkopen waarmee mensen een risico afdekken dat ze in hun eentje niet kunnen opvangen of inkomen opbouwen voor later. Duurzaamheid zit hem dus niet in het optimaliseren van ons productieproces, maar in de wijze waarop wij invulling geven aan onze dienstverlening en de partners waar wij mee werken. Wanneer onze klanten schade ondervinden, bijvoorbeeld als gevolg van een water- of brandincident, komt er veel emotie bij kijken. In de eerste plaats omdat mensen schrikken van de schade, maar ook omdat mensen hopen hiervoor verzekerd te zijn.

Klanten betalen soms al jarenlang premie bij ons en verwachten in veel gevallen dat schadeherstel betekent dat de schade in zijn volledigheid vervangen of vernieuwd wordt. We zien gelukkig dat klanten steeds vaker openstaan voor duurzamere oplossingen. Het is aan ons de taak om mensen wegwijs te maken in de mogelijkheden. Wij geven altijd de voorkeur aan duurzaam herstellen of reinigen, boven vervangen. In veel gevallen is er geen noodzaak om een nieuw product te installeren dat nieuwe grondstoffen en transport vereist. Een voorbeeld is schade aan een aluminium schuifpui: in het verleden was het gebruikelijk om na een inbraak een volledig nieuwe pui te plaatsen. Maar aluminium is uitstekend te herstellen, vrijwel zonder merkbare sporen achter te laten. Dit is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook veel handiger voor de klant. Bij waterschade aan een houten vloer hoef je alleen de aangetaste planken te vervangen, in plaats van de hele vloer. Dit voorkomt dat je de hele woonkamer moet leeghalen. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan je aanvankelijk zou denken.

Werken jullie samen met andere stakeholders om dit doel te bereiken?

Paul W.: Ja zeker, binnen a.s.r. moeten al onze schadeherstellers voldoen aan het keurmerk GroenGedaan! en zijn we regelmatig met elkaar in gesprek over nieuwe initiatieven om verspilling tegen te gaan. De ene partij is daar verder in dan de andere, dat heeft vaak met schaalgrootte te maken en met financiële armslag.

Welke concrete stappen of maatregelen zouden volgens jou snel en efficiënt kunnen worden geïmplementeerd?

Paul W.: Duurzaam herstel, oftewel naturaherstel, is momenteel nog een keuze voor klanten. Een mogelijke stap is om volledig over te stappen naar duurzaam herstel en geen andere opties van schadevergoeding meer aan te bieden. Deze overgang vraagt echter om een verandering in de mindset van de klant. Het overgaan naar duurzaam herstel als standaardoptie is uitdagend maar waardevol werk, aangezien het bijdraagt aan een milieuvriendelijkere en duurzamere toekomst.

Wat zijn jullie verwachtingen van de uitkomsten van dit evenement?

Skadi C.: Ik zie dit evenement in de eerste plaats als een geweldige kans om samenwerking tussen verschillende vakgebieden en bedrijfstakken te stimuleren. Als duurzaamheidsmanager begrijp ik dat het oplossen van complexe duurzaamheidsproblemen vaak vereist dat we buiten onze gebruikelijke grenzen treden. Ik hoop dat dit evenement ons de kans biedt om bruggen te bouwen tussen de verzekeringssector en buitensportkledingindustrieën, die wellicht verschillende perspectieven en expertise hebben. Dit kan leiden tot waardevolle samenwerkingen en nieuwe benaderingen voor duurzaamheid binnen onze sector.

Daarnaast kijk ik ernaar uit om ervaringen en kennis te delen. Duurzaamheidsuitdagingen zijn overal relevant en we kunnen veel leren van zowel successen als mislukkingen van anderen. Ik hoop dat dit evenement een plek wordt waar we openhartige gesprekken kunnen voeren en waardevolle informatie kunnen uitwisselen.