GetApp Nederland heeft onderzocht hoe Nederlandse consumenten denken over de circulaire economie en de rol die bedrijven daarin spelen. Hoe staan zij tegenover (verschillende) duurzaamheidsinitiatieven vanuit bedrijven? En wat vinden ze van de overheid en haar bijdrage bij de transitie van bedrijven om circulair te worden? Op basis van de antwoorden van 1014 Nederlandse consumenten stelt GetApp vast dat 38% van alle respondenten bedrijven verdenkt van greenwashing. Slechts een op drie consumenten weet wat de term “circulaire economie” betekent.

Opvallend is dat een groot aantal consumenten niet bekend is met de term circulaire economie en/of het concept erachter. Slechts 32% van de respondenten was zowel bekend met de term als het concept erachter. Alle andere respondenten kenden het concept, maar kenden de term niet (32%), hadden wel van de term gehoord maar wisten niet wat het betekende (15%) of kenden de term en het concept niet (21%). Mogelijk hebben consumenten daarom geen goed beeld van wat bedrijven precies doen om een circulaire economie te ondersteunen.

40% van consumenten sceptisch tegenover duurzaamheidsclaim bedrijven

Niet alle consumenten zijn ervan overtuigd dat bedrijven zo groen en duurzaam zijn als ze beweren te zijn. Als een bedrijf beweert dat het zich inspant om duurzame te ondernemen, zegt 34% van de respondenten dat ze niet zeker weten of ze die bewering moeten geloven en 6% zegt dat ze dat niet geloven. Slechts de helft van de respondenten denkt dat bedrijven oprecht geloven in de noodzaak om duurzamer te worden. De meesten van hen denken dat bedrijven minder nobele motieven hebben om de principes van de circulaire economie te ondersteunen, zoals financiële of fiscale redenen.

Bijna één op de drie respondenten (38%) verdenkt bedrijven zelfs van zogenaamde “greenwashing”, wat inhoudt dat ze alleen een “groen imago” willen hebben voor marketingdoeleinden, zonder daadwerkelijk maatregelen te nemen om hun  bedrijfsvoering duurzamer te maken.

Overheid moet meer doen om bedrijven circulair te maken

Naast de rol van de bedrijven zelf vinden consumenten dat ook de overheid een actievere rol moet aannemen in de naleving van principes van een circulaire economie door bedrijven. Zo zijn ruim drie op de vier consumenten (82%) enigszins of zeer mee eens dat de overheid hiervoor meer zou moeten doen. Wellicht heeft een gebrek van goede communicatie tot dit oordeel van consumenten geleid.

Meerderheid vindt dat bedrijven niet genoeg investeren in afvalvermindering

Volgens consumenten kunnen bedrijven ook meer doen als het gaat om circulaire activiteiten. Zo is 66% van de ondervraagde consumenten er zeer mee oneens (17%) of enigszins mee oneens (49%) dat bedrijven genoeg investeren in maatregelen om afval te verminderen. Hier is een kloof te zien tussen de realiteit en de perceptie, aangezien Nederlandse bedrijven juist goed scoren op het gebied van afvalreductie.

Ook hebben consumenten meer behoefte aan informatie en duidelijkheid vanuit bedrijven. Meer dan 75% van de respondenten zegt meer transparantie te willen over de inzet van bedrijven om duurzamer of circulairder te worden. Met een goede communicatiestrategie zouden bedrijven de werkelijke inspanningen beter kunnen laten zien.

Methodologie

Om deze gegevens te verzamelen, heeft GetApp in augustus 2022 1014 Nederlanders online geïnterviewd. De kandidaten moesten aan de volgende criteria voldoen:

  • Wonend in Nederland;
  • Ouder dan 18 jaar zijn;
  • Ze konden de definitie van circulaire economie correct identificeren nadat ze de definitie
    was uitgelegd.