De Natuur en Milieufederaties (NMF’s) hebben in het kader van de NachtvandeNacht campagne afgelopen weken ’s nachts 1.327 bedrijven gefotografeerd. De foto’s werden ad random gemaakt in verschillende gemeenten van alle provincies. Maar liefst 72% van de bedrijven had onnodige verlichting branden. Bij 48% brandde de binnenverlichting, bij 38% de buitenverlichting en 14% van de bedrijven had zowel binnen als buiten de verlichting branden. Bedrijven verspillen met onnodige nachtelijke verlichting jaarlijks zo’n 536 miljoen kWu (stroomverbruik van 150.000 huishoudens)*.

Annie van der Plas, directeur van de NMF’s “Het is absurd hoeveel bedrijven ’s nachts lichten laten branden. En er is een simpele oplossing, door sensors aan te brengen wordt verlichting automatisch gedoofd en springt het aan bij onraad.”

Regionale verschillen

Het aantal bedrijven dat de lichten aanhad, was met 88% het hoogst in Noord Holland. En het laagst in Brabant met 51%. De meeste binnenverlichting brandde in Zuid Holland. Daar was de binnenverlichting aan bij 71% van de bedrijven. De minste binnenverlichting brandde in de provincie Drenthe (28%). Noord Holland en Utrecht scoren met 56% het hoogst als je kijkt naar buitenverlichting. Brabant scoorde het laagst: daar liet 15% van de bedrijven buitenverlichting aan.

Licht aan voelt veiliger

De meest genoemde reden waarom bedrijven de lichten de hele nacht laten branden, is vanwege “veiligheid, tegen inbraak”. In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensors (die aangaan bij beweging) een afschrikkende werking hebben. Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector trekt meer de aandacht dan een gebouw waar continue de verlichting aan staat. (Van Heusden, 2017).

Oproep

De komende weken sturen de NMF’s de bedrijven die zijn gefotografeerd de foto van hun verlichte panden. Ook ontvangen bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten. Samen met Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland en ambassadeur van de Nacht van de Nacht, dagen de organisaties bedrijven uit om tijdens de Nacht van de Nacht van 24 oktober 2020 alle lichten te doven en dat hierna te continueren. Het bespaart veel geld en energie en zorgt voor een mooiere sterrenhemel in Nederland. Het is daarnaast ook beter voor (nacht)dieren en de gezondheid van mensen. Uit onderzoek blijkt tevens dat 8 van de 10 Nederlanders wil dat bedrijven de reclameverlichting en aanlichting van de bedrijfspanden dooft. Door sensoren aan te brengen kunnen bedrijven tevens zorgen voor een goed afschrikwekkend effect op inbrekers. Het idee is om dit onderzoek te herhalen om te kijken wat het effect is van de oproep en de adviezen aan bedrijven.

* Dit blijkt uit een schatting van ECN, het nationale instituut voor energie-innovatie