Linda Steg, hoogleraar psychologie aan de Universiteit Groningen zei onlangs tegen NOS: ‘Consumenten willen wel veranderen, maar wachten op politiek en bedrijven, en andersom denken bedrijven: ik kan wel iets produceren, maar dat willen mensen toch niet kopen’. Dat er grote stappen moeten worden gezet om klimaatverandering tegen te gaan is geen geheim, maar hoe zorgen we ervoor dat deze stappen ook gezet worden en we niet op elkaar blijven wachten?

HP kan en wil als wereldwijde producent van PC’s, printers en technologie niet wachten en heeft daarom als missie om in 2030 het meest duurzame techbedrijf ter wereld te zijn. In de IDC Sustainability Index scoorde HP het hoogste gemiddelde en in juni presenteerde HP alweer het 21 jaarlijkse Duurzaamheidsrapport op rij.

Het maken van duurzame keuzes steeds meer top of mind van veel consumenten. Dit bleek uit ons Nederlandse consumentenonderzoek. Hierin stond de vraag centraal in hoeverre de gemiddelde consument zich bewust is van de CO2-uitstoot van bepaalde aankopen en of duurzaamheid een grote rol speelt bij het doen van deze aankopen. Niet geheel verrassend blijkt prijs/kwaliteit nog steeds de doorslaggevende factor voor veel productgroepen maar duurzaamheid en levensduur scoren ook hoog op het lijstje van aankoopcriteria. Bij elektronica bijvoorbeeld komt levensduur op een mooie derde plek, nog voor gebruiksgemak, en troeft duurzaamheid de criteria ontwerp en reviews af.

Deze resultaten zijn een duidelijk signaal naar producenten. Consumenten zijn zich steeds bewuster van de impact van hun aankoop en zijn steeds meer bereid een steentje bij de dragen om deze impact te verminderen.

Duurzaamheid centraal sinds 2001

HP is al tientallen jaren transparant over de duurzaamheidsdoelstellingen en geeft al sinds 2001 elk jaar openheid over de bereikte resultaten, door middel van het Sustainable Impact Report. Duurzaam ondernemen is niet een kwestie van korte termijn activiteiten of inspelen wat ‘actueel is’. Het gaat om een plan, een lange adem en de overtuiging dat de investeringen en keuzes die je doet uiteindelijk ten goede komen aan zowel de wereld, je organisatie en de klanten, of dat nu bedrijven zijn of consumenten.

Concrete resultaten

De resultaten liegen er niet om. Door ons wereldwijd in te spannen hebben we er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het percentage single-use plastic in onze verpakking bijna is gehalveerd. Sinds 2017 hebben we ruim 300 producten op de markt gebracht die deels gemaakt zijn met ocean bound plastic en hebben we sinds 2016 746.800 ton aan devices gerecycled.

Ook in Nederland zetten we ons in voor duurzaamheid door middel van verschillende initiatieven. Een hiervan is bijvoorbeeld de intensieve samenwerking met Flex IT. Met deze Nederlandse partner introduceerden wij afgelopen najaar de HP Approved Selection by Flex IT-lijn. HP Laptops, desktops en beeldschermen worden zorgvuldig gerevitaliseerd door Flex IT om een zo lang mogelijke levensduur te realiseren. Dit is niet alleen prettig voor de consument maar zeker ook voor het milieu.

En onlangs kondigden wij een samenwerking aan met Trees for All voor het aanplanten van 2.500 bomen binnen en buiten Nederland. Een aantal hiervan mocht ik zelf planten. Het is fantastisch om hier zo letterlijk een bijdrage aan te kunnen leveren.

De roep om voor een duurzame toekomst wordt steeds luider en de tijd voor alleen plannen maken is voorbij. Het is aan de consument, overheid, en bedrijfsleven om stappen te maken. Ik ben trots een schakel te mogen zijn in het creëren van deze duurzame toekomst.

Rob Idink, Managing Director HP Netherlands