Primark heeft vandaag een verreikende duurzaamheidsstrategie onthuld, ontworpen om modeafval te verminderen, de CO2-uitstoot in de hele waardeketen te halveren en het leven te verbeteren van de mensen die Primark-producten maken.

De nieuwe strategie verplicht de internationale moderetailer om de manier waarop zijn kleding wordt gemaakt te veranderen zonder de betaalbare prijzen te veranderen, zodat iedereen duurzamere keuzes kan maken tijdens het winkelen.

Door de nieuwe toezeggingen van Primark zal het bedrijf ervoor zorgen dat al zijn kleding tegen 2030 is gemaakt van gerecyclede of duurzamere materialen – vandaag is dit goed voor 25 procent van alle verkochte kleding. Als volgende stap zullen alle T-shirts met instapprijs voor heren, dames en kinderen het komende jaar worden gemaakt met duurzaam geproduceerde katoen.

Primark zal wijzigingen aanbrengen in het ontwerpproces om ervoor te zorgen dat de kleding aan het einde van hun levensduur kan worden gerecycled om modeverspilling te verminderen. Het zet zich ook in voor het verbeteren van de duurzaamheid van zijn kleding, zodat het langer geliefd en gedragen kan worden, inclusief het werken aan het definiëren van nieuwe industrierichtlijnen voor duurzaamheid met WRAP, de Britse liefdadigheidsinstelling die zich inzet voor het versnellen van de overgang van de mode-industrie naar circulariteit.

In een reactie op de lancering van de wereldwijde strategie zei Paul Marchant, CEO van Primark: “Dit is een nieuw en spannend hoofdstuk in het verhaal van Primark. Het is onze ambitie om klanten de betaalbare prijzen te bieden die ze kennen en waarvoor ze van ons houden, maar met producten die zijn gemaakt op een manier die beter is voor de planeet en de mensen die ze maken. We weten dat dat is wat onze klanten en onze collega’s van ons willen en verwachten.

“Dit is niet het begin van onze reis. We werken al meer dan 10 jaar aan een duurzamer en ethischer bedrijf. Een op de vier van alle kleding die we verkopen, komt al uit ons Primark Cares-assortiment dat is gemaakt van gerecyclede of duurzamere materialen. Onze nieuwe verbintenissen markeren een aanzienlijke versnelling in het tempo en de schaal van verandering, waardoor we anders moeten gaan denken over hoe we zaken doen. Van hoe onze kleding wordt ontworpen en geproduceerd tot en met hoe we ze in winkels verkopen.

“We hebben niet alle antwoorden en we weten dat we het niet alleen kunnen. We zijn vastbesloten om samen te werken met de industrie om echte verandering op grote schaal te bewerkstelligen.”

De nieuwe strategie bouwt voort op het werk dat Primark de afgelopen tien jaar heeft verricht. Geïnformeerd door experts uit de hele branche, omvat het zowel de eigen activiteiten van Primark als de wereldwijde toeleveringsketen. De strategie bouwt voort op toezeggingen die het bedrijf al heeft gedaan als ondertekenaar van belangrijke industriële initiatieven. Deze omvatten Textiles 2030, het WRAP-initiatief om de overgang van de mode- en textielindustrie naar circulariteit en systeemverandering in het VK te versnellen. Het bedrijf is ook een partner van de Ellen MacArthur Foundation om haar reis naar circulariteit te informeren, inclusief het recyclebaar maken van al haar kleding door ontwerp.

Naast het veranderen van de manier waarop zijn kleding wordt gemaakt, zal Primark samenwerken met zijn leveranciers om de koolstofemissies in de hele waardeketen te halveren, wat bijdraagt ​​aan transformatie op industrieniveau. Het zal ook plastic voor eenmalig gebruik elimineren in zijn eigen activiteiten, voortbouwend op de meer dan 500 miljoen items die al zijn verwijderd.

Primark zal zijn programma voor duurzame katoen, dat nu al het grootste in zijn soort in de mode-industrie is, uitbreiden en boeren opleiden om meer regeneratieve landbouwpraktijken te gebruiken, voortbouwend op duurzame praktijken zoals het gebruik van minder water en minder chemicaliën. Dit zal worden gedaan door middel van haar samenwerking met CottonConnect, waarbij de toonaangevende REEL Regenerative Code wordt gebruikt om de biodiversiteit te vergroten, zich aan te passen aan klimaatverandering en het levensonderhoud van boeren te verbeteren.

De retailer zal voortbouwen op zijn gevestigde ethische handelsinitiatieven en bestaande samenwerking met ACT om het leven van de mensen die zijn kleding maken te verbeteren door een leefbaar loon voor werknemers in zijn toeleveringsketen na te streven en te investeren in programma’s die vrouwen meer kansen bieden.

Paul Marchant voegde toe: “Wij zijn van mening dat duurzaamheid niet mag worden geprijsd op een premie die slechts een minderheid zich kan veroorloven. Vanwege wie we zijn, geloven we dat we de mogelijkheid hebben om duurzamere modekeuzes voor iedereen betaalbaar te maken.”

Primark zal zijn 397 winkels in 14 landen gebruiken om meer informatie met klanten te delen over de veranderingen die het doorvoert met de campagne ‘How Change Looks’. Het zal het ook gemakkelijker maken voor klanten om zelf wijzigingen aan te brengen met initiatieven die variëren van het uitbreiden van het aantal prullenbakken in winkels om kleding aan het einde van de levensduur in te zamelen en te recyclen, tot het voorlichten van consumenten over technieken om de levensduur van hun garderobe te verlengen – van naaivaardigheden tot begeleiding bij waspraktijken.

Het bedrijf zal jaarlijks rapporteren over de voortgang. Ga voor meer informatie over de strategie en de negen toezeggingen die Primark doet op het gebied van People, Planet en Product naar www.primark.com/howchangelooks