Ook blijkt dat 14% van de consumenten vindt dat het assortiment biologische producten uitgebreid mag worden, vooral wat betreft vlees, groente en fruit. Ongeveer een derde van de consumenten koopt wel eens bewust biologische producten. Opvallend is dat meer consumenten dan vorig jaar geen biologische producten kopen, omdat zij deze te duur vinden. Was vorig jaar voor 55% van de consumenten de prijs de reden om deze producten in de supermarkt te laten liggen, dit jaar is het percentage gestegen naar 61%. Opmerkelijk hierbij is dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten minder groot geschat wordt dan een jaar geleden. Van de ondervraagde consumenten geeft 13% aan meer biologische producten te gaan kopen als het prijsverschil kleiner is dan 10%.

Producten met een Fair Trade keurmerk, zoals Max Havelaar, worden door de consumenten vaker herkend en gekocht dan een jaar geleden. Een kwart van de consumenten zegt dergelijke producten wel eens bewust te kopen (21% in 2007). Toch vinden minder consumenten dat het assortiment met meer Fair Trade producten uitgebreid moet worden. Dit jaar geeft slechts 11% aan dat ze uitbreiding op prijs stellen. Vorig jaar was dit nog 34%. Reden hiervoor kan zijn dat men het huidige assortiment op dit punt beter beoordeelt dan vorig jaar. Consumenten leggen Fair Trade producten met name niet in het winkelwagentje doordat ze niet op het keurmerk letten of omdat de prijs te duur gevonden wordt. Bijna een derde van de consumenten zegt de producten wel te kopen als het prijsverschil maximaal 5% zou zijn.

Van de ondervraagde consumenten kiest 40% wel eens bewust voor producten met een Gezonde Keuze keurmerk, zoals het ‘Gezonde Keuze Klavertje’ van Albert Heijn of het ‘Ik kies bewust’-logo. Vorig jaar was dit nog 45%. Bijna tweederde van de consumenten is van mening geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product een gezonde keuze is. Ten opzichte van vorig jaar kan geconcludeerd worden dat de consument kritischer geworden is ten aanzien van deze keurmerken. Consumenten vinden het minder belangrijk dat dergelijke keurmerken gebruikt worden en denken steeds meer dat de keurmerken als reclame dienen.

Over de Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel
Het onderzoek Bedrijfsvergelijking 2008 Levensmiddelendetailhandel is mede tot stand gekomen met behulp van Bureau Flycatcher van de Universiteit Maastricht en wordt 9 september 2008 tijdens het gelijknamige seminar te Zeist gepresenteerd. Dit jaarlijkse onderzoek heeft als doel de autonome ontwikkeling van zelfstandige ondernemers in de levensmiddelendetailhandel in kaart te brengen en biedt tevens een overzicht van de verwachtingen van de zelfstandige supermarktondernemers voor de toekomst. Verder bestaat het rapport uit een consumentenonderzoek (gehouden onder meer dan 2700 consumenten), dat de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart brengt.