PostNL is gestart met de vervanging van alle 1.000 benzinescooters door zo’n 600 professionele elektrische driewielscooters. Deze duurzame 3W e-scooters dragen direct bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van PostNL. Uiteindelijk bespaart PostNL hiermee jaarlijks 657 ton CO2, net zoveel als de directe CO2 uitstoot van 82 huishoudens per jaar. En de postbezorgers die erop rijden, kunnen meer post meenemen en bezorgen. PostNL verwacht half 2021 alle benzinescooters vervangen te hebben voor de elektrische driewielscooters.

Duurzaam en efficiënt

Op het platteland en in buitengebieden bezorgt PostNL de post vanwege de grote afstand met scooters. De benzinescooters worden vervangen door de 3W e-scooter. Deze elektrische scooter is duurzaam en draagt daarmee bij aan het doel van PostNL om vanaf 2030 in de laatste bezorgkilometers uitstootvrij te bezorgen. Als alle e-scooters in gebruik zijn genomen besparen we 657 ton CO2 oftewel 285.000 liter benzine per jaar. Behalve duurzamer zijn de nieuwe scooters ook veiliger, doordat ze stabieler zijn. Bovendien zijn ze efficiënter doordat de bezorgers meer post kunnen meenemen. De ergonomische zit zorgt ervoor dat de postbezorgers beter zitten dan op een gewone scooter.

Ergonomische zit

Postbezorger Rob van Mierlo uit Den Bosch werkt sinds afgelopen maart als een van de eerste scooterbezorgers met de 3W e-scooter. “En dat bevalt goed. Ik bezorg de post in de buitengebieden rondom Den Bosch en leg elke dag tussen de 50 en 60 kilometer af. Deze 3W-scooter heeft een ergonomische zit met een echte stoel. Hierdoor heb ik een goede houding en dat is goed voor mijn rug. Daarnaast kan op deze scooter meer post meenemen. Ik hoef niet terug naar het depot om bij te laden. Ik geniet van de vele positieve reacties die ik krijg van mensen, ze vinden het een gaaf ding.

Invoering lokaal

PostNL pakt de invoering van de elektrische scooters lokaal aan, in overleg met de teamleiders per bezorggebied. Zij geven aan wanneer bij hen de scooters vervangen kunnen worden.

Foto: PostNL