Innovatie wereldwijd
De Postcode Lottery Green Challenge richt zich op creatieve en innovatieve denkers, waar ook ter wereld. Groene producten en/of diensten die de uitstoot van broeikasgas tegengaan en hoog scoren wat betreft design, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit, maken kans tot de winnaars te behoren. Van de inzenders wordt een uitgebreid businessplan gevraagd, zodat de deskundige pre-jury kan bepalen of het idee levensvatbaar is. Na 31 juli 2010 kiest de pre-jury 5 tot 7 finalisten uit de inzendingen.

PICNIC 2010
Eind september, tijdens het meerdaagse multimediacongres PICNIC ’10, presenteren de finalisten hun ideeën voor een internationale vakjury en genodigden. Aan de hand van deze presentaties en een gesprek dat de jury met elk van de kanshebbers heeft, wordt de winnaar gekozen. Deze ontvangt een half miljoen euro om het winnende idee op de markt te brengen. De organisatie introduceert de winnaar bij potentiële afnemers en mogelijke zakenpartners. Twee runner-up ideeën maken kans op elk 100.000 euro.

Succesvolle ondernemers
De winnaars van voorgaande jaren zijn succesvol in het op de markt brengen van hun producten, mede dankzij de publiciteit en het netwerk rondom de Postcode Lottery Green Challenge. Vorig jaar won de Engelsman Dean Gregory met The Power Collective: windmolens die nauwelijks zichtbaar op een puntdak zijn te installeren. In 2008 ontving Eben Bayer uit de Verenigde Staten de hoofdprijs voor zijn biologische isolatiemateriaal Greensulate. En het eerste jaar won de Nederlander Igor Kluin met de Qbox voor decentrale energieopwekking.

The Green Challenge blog
Als extra ondersteuning van het duurzaam ondernemerschap heeft de Nationale Postcode Loterij dit jaar ‘The Green Challenge blog’ in het leven geroepen. Hier doen bloggers uit de hele wereld verslag van hun inspanningen om duurzame producten en diensten op de markt te brengen. Enkele deelnemers van voorgaande edities van de Postcode Lottery Green Challenge maken deel uit van het blogteam.