Pieter Schols: “Love for Self and Love for Planet”, het dubbele positieve effect van slow fashion brand Daily Mantra

Daily Mantra is een slow fashion label dat nog geen jaar geleden is gelanceerd door oprichter Pieter Schols. Zijn missie is om door middel van positieve mantra’s, die in spiegelbeeld op de T-shirts en truien staan, de gebruiker uit te nodigen om zich bewust te worden van zijn positie in en ten opzichte van de wereld. “Ik verkoop eigenlijk positiviteit”, legt Pieter uit, “duurzame kleding is het middel.” 

De eerste collectie van Daily Mantra bestaat uit toegankelijke hoodies, sweaters, T-shirts en tanktops voor heren en dames, T-shirts voor kinderen en yogakleding voor dames. Alle items hebben designs met mantra’s zoals; I Focus on What I Feel, not on What I Want – I grow Positive Thoughts – My Breaths are Deep and my Heart is Open – Love and Gratitude. Schols: “Ik ontdekte steeds meer onderzoeken die aantonen dat het dagelijkse gebruik van positieve mantra’s je welzijn kunnen verhogen. Dat was geweldig omdat het mij geholpen heeft om sterker uit een heftige periode te komen waarbij ik teveel bezig was met het willen voldoen aan andermans verwachtingen. Juist door intensief met de mantra’s bezig te zijn, naast sporten en mediteren, ervaarde ik hoe effectief het is om jezelf met positiviteit te ‘herprogrammeren’ en hoe mooi het is om dat te doen via de kleding die je draagt. Je kan tenslotte pas van een ander houden als je eerst van jezelf hebt leren houden.”

Slow in plaats van fast fashion

Heel leuk natuurlijk, positieve mantra’s, maar alleen daarmee was het niet compleet als het materiaal van de T-shirts en sweaters niet milieu-, dier- en kindvriendelijk zou zijn geproduceerd. Daar was Pieter zich ook terdege van bewust. „De combinatie van positieve teksten en kleding van duurzame kwaliteit versterkt elkaar en is zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Liefde voor jezelf en voor de planeet is uiteindelijk hetzelfde.” Pieter die een onbekende was in de kledingindustrie besloot zich te verdiepen in de mogelijkheden voor een zo planeetvriendelijk mogelijk product voor zowel de stoffen, de arbeidsomstandigheden, de verpakking als de verzending. Door het Slow Fashion kennisplatform Clean and Unique kwam hij in aanraking met onder meer leveranciers die 100% organic en vegan produceren, maar ook de illustrator, de fotograaf en de zeefdrukker dragen hun steentje bij aan de verduurzaming van de kledingindustrie.

De leveranciers van Daily Mantra zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation en de collectie voldoet aan de PeTA approved VEGAN standaarden, Global Organic Textile Standard (GOTS) en het 100% EarthPositive label. De CO2 voetafdruk van de productie voor Daily Mantra items wordt met 90% gereduceerd, door middel van een combinatie van innovatief productontwerp, biologische landbouwteelt, efficiënte productietechnieken het gebruik van windenergie. Daarom mogen de items het Climate Neutral label dragen.

Dat ook de illustrator, die Pieter via het platform Clean&Unique aangereikt kreeg, ook sustainable ontwerpt, was voor Pieter een eye-opener. ‘Hoe kan je nou sustainable prints en illustraties ontwerpen?’, dacht hij nog. Dat kan al heel simpel doordat de illustrator bijvoorbeeld weigert items te ontwerpen die gemaakt worden om de collectie ‘compleet’ te maken en die vervolgens alleen maar geproduceerd worden om andere items te ‘pushen’. Om daarna weer vernietigd te worden of gedumpt te worden op de tweedehands kleding markt.

New Habitz

Nu staat hij op een kruispunt waar hij door wil stoten naar het grotere werk. Hij heeft al verschillende yogawinkels benaderd die zijn kleding willen verkopen, maar dat zet nog niet genoeg zoden aan de dijk. Dus ging hij onlangs ging hij een samenwerkingsverband aan met New Habitz, een online marktplaats voor duurzame merken. „Ik weet dat het ontzettend moeilijk is om naam te maken in de kledingmarkt. Samenwerken met gelijkgestemden is voor mij echt een strategische keuze. Sustainable shopping is tenslotte meer een lifestyle geworden waar mijn positive mantra’s een steentje aan bij kunnen dragen”.

Dit jaar wil hij duizend kledingstukken verkopen. Ook denkt hij na over het fabriceren van andere producten waar ons lichaam mee in contact komt, zoals handdoeken, beddengoed en bodylotion. Uiteraard allemaal van biologische oorsprong.

Share Button