Werken aan duurzaamheid is een proces van vallen, opstaan maar bovenal samenwerken. Elk initiatief is er een, maar om echt impact te maken moet je samen optrekken. Zelfs, misschien wel juist, met concurrenten. Dit is dan ook de reden dat buitenwinkel Bever 100 experts uit het bedrijfsleven en de politiek, retailers, ontwerpers, afvalverwerkers en gedragspsychologen heeft uitgenodigd om op 16 november elkaar te inspireren en over te gaan tot actie om de afvalberg daadwerkelijk te verkleinen. In aanloop naar het Samen tegen de afvalberg-event sprak Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen met een aantal van de sprekers. Wat is hun duurzame bijdrage? Wat drijft hen? Wat zijn de belangrijkste obstakels die ze hebben overwonnen, en welke concrete stappen of maatregelen zouden volgens hen snel en efficiënt kunnen worden geïmplementeerd? In dit artikel deelt Paul Schoenmakers, (voormalig) Head of Impact Tony’s Chocolonely, zijn kennis en ervaring.

Tony’s Chocolonely bestaat om de chocolade-industrie te veranderen en een eind te maken aan uitbuiting van mensen en de planeet. Het evenement van Bever staat in het teken van het verkleinen van de afvalberg. Waarom denk jij dat ze jullie hebben uitgenodigd om te spreken?

Tony’s laat zien dat je als impactbedrijf het verschil kunt maken én commercieel succesvol kan zijn. Dat kan in heel veel sectoren. We denken en helpen dan ook altijd graag mee om de kracht van bedrijven te gebruiken om de wereld een beetje beter te maken. En kijkend naar de gasten die voor dit evenement zijn uitgenodigd, denk ik dat er die dag heel veel concrete actieplannen gemaakt kunnen worden.

Wat zijn de grootste obstakels die jullie zijn tegengekomen?

Extreme armoede van cacaoboeren is de grondoorzaak van de grote problemen in cacao: illegale arbeid en ontbossing. Het betalen van een cacaoprijs die hoog genoeg is voor een leefbaar inkomen is cruciaal. Daarnaast is er meer nodig, toegang tot scholen, schoon drinkwater, traceerbare cacao en bosbescherming. Eén bedrijf kan dat niet alleen. En daarom werken we samen met andere bedrijven en organisaties.

Waarom is samenwerken zo belangrijk?

Samenwerken is cruciaal omdat iedereen een steentje kan bijdragen. Tegelijkertijd mag samenwerken geen en excuus zijn voor individuele bedrijven om niet zelf aan te slag te gaan en verantwoordelijkheid te nemen. Om de afvalberg tegen te gaan moeten bedrijven de knop omzetten en zoeken naar businessmodellen die overconsumptie tegengaan en hergebruik en reparatie bevorderen. En bedrijven moeten – ondersteund door de overheid – consumenten meenemen in deze (mentaliteits)verandering. Nieuw moet niet langer synoniem zijn voor goed. Goed kun je in plaats daarvan definiëren als robuust, gaat (al) een leven lang mee, makkelijk te repareren, tijdloos, enzovoorts.

Met wie werkt Tony’s Chocolonely samen?

In 2019 heb ik Tony’s Open Chain opgericht, een platform waarmee andere chocoladebedrijven via ons cacao kunnen inkopen volgens Tony’s principes. Inmiddels doen ruim 15 bedrijven met ons mee, waaronder grote namen zoals Albert Heijn, HEMA en Ben & Jerry’s. En steeds meer bedrijven sluiten zich bij onze Open Chain aan. Samen maken we meer impact, omdat we meer cacao inkopen zonder ontbossing, en steeds meer boeren aan ons leveren en zo een leefbaar inkomen verdienen, zodat hun kinderen naar school kunnen en niet hoeven te werken op het land.

Wat hebben jullie al gedaan om overconsumptie aan te pakken en de levensduur van producten te verlengen?

De levensduur verlengen van een Tony’s reep valt niet mee. Veel te lekker! Maar we maken consumenten wel bewust, zodat ze een goede keuze voor duurzame chocolade maken. Dus niet méér chocolade eten, maar wel goede chocolade die de problemen in cacao industrie aanpakt. Maar consumenten bewust maken van hun eigen impact is geen gemakkelijke opgave.

Dat is inderdaad geen gemakkelijke opgave, maar er zijn vast andere strategieën en technologieën die hieraan kunnen bijdragen. Welke concrete stappen of maatregelen zouden volgens jou snel en efficiënt kunnen worden geïmplementeerd?

Om de afvalberg tegen te gaan zie ik op dit moment drie ‘quick wins’ die ik ook tijdens het evenement op 16 november met de andere gasten wil bespreken. Ik denk persoonlijk dat wanneer we btw afschaffen op reparaties en arbeid, hergebruik en reparaties meer promoten en grondstoffenverbruik wél meer belasten, we al snel ver kunnen komen.

Wat zijn jouw verwachtingen voor de uitkomsten van dit evenement, wat betreft het bevorderen van samenwerking en het delen van kennis en ervaringen tussen verschillende disciplines en sectoren?

Inspiratie om dingen anders aan te pakken. Concrete contacten voor samenwerking.

Na bijna zeven jaar ga je Tony’s Chocolonely verlaten, wat dreef jou persoonlijk om deze uitdagingen aan te gaan?

Ik geloof in de kracht en creativiteit van ondernemerschap om te helpen de grote problemen van de wereld op te lossen. Ik voel een grote verantwoordelijkheid om de wereld een beetje beter achter te laten dan dat we haar hebben aangetroffen.