Op Black Friday ‘stunt’ eerste supermarkt ter wereld met Echte Prijzen

Bron
True Price

Op vrijdag 27 november, ‘Black Friday’ start de eerste supermarkt ter wereld in de Amsterdamse Pijp met het tonen en laten betalen van de echte prijs. Dit doet deze supermarkt door middel van toepassing van True Pricing – het tonen en verbeteren van de Echte Prijs. Sociaal ondernemer Katja Schuurman, onder andere oprichter van Return to Sender, zal vrijdag 27 november de allereerste boodschappen doen met een Echte Prijs. “Met de Echte Prijs wordt het eindelijk mogelijk om in de hele wereld leefbaar lonen te betalen.”

Een kilo bloemkool uit Nederland is vanaf vrijdag geen € 2,50, maar € 2,78. Een kilo bananen gaat van €2,79 naar €2,94. En een kilo trostomaten gaat van € 3,75 naar €3,97. Supermarkt De Aanzet begint met twintig groente- en fruitsoorten en een aantal broden. In 2021 komen daar andere producten bij. Uiteindelijk zullen alle producten in deze supermarkt voor de Echte Prijs worden aangeboden.

Michel Scholte, Directeur van True Price: “Dit is een historisch moment, waar we over tien jaar op zullen terugkijken als een doorbraak voor duurzamere consumptie.”

Maarten Rijninks, mede-eigenaar van Supermarkt De Aanzet: “Klanten willen transparantie, zeker ook op wat een product nu echt kost. Ze vinden het heel belangrijk dat dit inzicht nu gaat komen en duidelijk wordt dat bijvoorbeeld producten van ver weg, of van buiten het seizoen, vaak veel hogere verborgen kosten hebben.”

De extra betaling wordt 100% geïnvesteerd in bestrijding van schade door onderbetaling, klimaatbelasting, land en watergebruik, met maatschappelijke organisaties als Solidaridad en Land Life Company. Uiteindelijk is het doel dat met deze investeringen verborgen kosten geheel verdwijnen.

Naast de supermarkt in de Pijp zullen ook andere winkels op Black Friday starten met echte prijzen. Zo zal bloemist Fleurmonde aan de Haarlemmerdijk echte geprijsde rozen aanbieden. Koffiewinkel ’t Zonnetje aan de Haarlemmerdijk rekent de echte prijs van koffie, samen met tientallen koffiebedrijven van het Futureproof Coffee Collective. En verschillende modewinkels rekenen de echte prijs van een T-Shirt af.

Victor Everhardt (D66), de Amsterdamse Wethouder van Economische Zaken: “We moeten onze economie opnieuw uitvinden en Black Friday is bij uitstek een dag om daar over na te denken. Amsterdam ondersteunt de True Price beweging en zet zich er de komende jaren samen met True Price voor in om bewustwording bij consumenten in de stad over echte prijzen te vergroten en bedrijven aan te sporen om er mee aan de slag te gaan. Ik ben trots dat het concreet wordt en dat ondernemers de handen ineen slaan en het gewoon gaan doen.”

Vrijdag 27 november kan iedereen van 15.00uur tot 17.00uur de lancering gratis online bijwonen gedurende het True Price Festival, via www.TruePrice.org/festival.

True Price werkt samen met Amsterdam Impact, Doen Foundation, Solidaridad, MVO Nederland, Circl van ABN AMRO, Fairtrade en de Fruitmotor. Daarnaast werkt ze met de Haarlemmerbuurt, waar haar True Price winkel is gevestigd aan het Haarlemmerplein.

Share Button