De elektrische wagentjes van online supermarkt Picnic halen vanaf 2 april pakketjes van DHL op bij klanten thuis. Door die samenwerking kunnen ze bijvoorbeeld retourzendingen van webwinkels meegeven als de boodschappen worden bezorgd. De ophaalservice start in Gouda en Zoetermeer en wordt daarna uitgerold naar de ruim honderd plaatsen in Nederland waar Picnic inmiddels actief is.

Met de samenwerking laat Picnic zien dat het niet alleen een boodschappendienst is, maar steeds meer logistieke diensten kan verlenen waar mensen behoefte aan hebben. Eerder experimenteerde de websuper al met het ophalen van pakketjes voor Wehkamp en bezorgbedrijf Sandd (inmiddels PostNL). Daarnaast neemt Picnic in Houten de geleende bibliotheekboeken van inwoners mee terug, neemt het sinds enige tijd in heel Nederland de lege batterijen van klanten mee en brengt het Nespresso-capsules aan huis.

Werk uit handen

“Onze klanten hebben het al druk genoeg”, aldus medeoprichter van Picnic Michiel Muller. “Ze willen al niet naar die drukke supermarkt, maar het liefst ook niet naar een servicepunt om hun pakketjes weg te brengen. We zijn toch al in de straat om boodschappen te leveren, dus dan is het een kleine moeite om die pakketjes mee terug te nemen in onze elektrische bezorgwagentjes.”

Daarnaast zijn gemeenten er blij mee, aangezien de service bijdraagt aan slimme, duurzame stadsdistributie. Muller: “Zowel Picnic als DHL richten hun bezorgroutes hiermee nog slimmer in, met minder CO2-uitstoot tot gevolg. Zo verduurzamen we samen de stadsdistributie.”

Uitbreiden

De service start begin april in Gouda en Zoetermeer. Voor retourzendingen van webwinkels krijgen Picnic-klanten een retourlabel van de leverancier. Ook consumenten die zelf een pakketje versturen, kunnen deze straks meegeven aan de bezorger van Picnic. Daarna zorgt DHL ervoor dat de pakketjes bij de geadresseerden terechtkomen. Streven is om het aantal steden gestaag uit te breiden. Picnic wil in een later stadium ook het bezorgen van pakketjes aanbieden. “Stel dat je schoenen bij een webshop hebt gekocht, dan krijg je die meteen mee met je boodschappen”, aldus Muller.

DHL laat weten verheugd te zijn over de samenwerking. “Wij zijn voortdurend op zoek naar oplossingen om het onze klanten makkelijker te maken om pakketjes te ontvangen, retour te sturen of zelf te versturen. Dit partnership met Picnic is daarin weer een mooie stap,” aldus Martijn Kleij, vice president marketing & retail bij DHL Parcel.