In Groot-Brittannië vindt 50 procent van de werknemers in het onderzoek dat hun bedrijf niet voldoende doet om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. Een derde (33 procent) van de werknemers in Duitsland deelt deze mening. In Frankrijk zegt 46 procent van de werknemers dat hun bedrijf helemaal geen actie onderneemt om het milieu te verbeteren. Toch zegt 90 procent van Franse werknemers die werken bij bedrijven met groene initiatieven, dat het belangrijk is dat hun werkgever iets aan het milieu doet. Vooral zakelijke reizen werden in dit verband genoemd. Van de Britse werknemers is 62 procent het met deze stelling eens, gevolgd door 70 procent van de Duitse werknemers.

Werknemers voelen zich erg betrokken bij het onderwerp klimaatverandering. Zo gaf 63 procent van de werknemers in het Verenigd Koninkrijk aan hun werkgewoonten te willen veranderen als dit het milieu helpt. Een op de tien respondenten zei zelfs geld uit eigen zak te willen bijleggen om hun bedrijf milieuvriendelijker te maken. In Frankrijk wil 93 procent van de werknemers zijn gedrag aanpassen voor het milieu – 36 procent is bereid tot een financiële bijdrage. In Duitsland wil 67 procent van de werknemers zijn zakelijk reisgedrag aanpassen, of heeft dit al gedaan, om de negatieve impact op het milieu te verminderen.

Werknemers werd ook gevraagd of ze milieuvriendelijke technologie gebruiken of willen gebruiken. In het Verenigd Koninkrijk heeft 12 procent van de werknemers wel eens webconferentietechnologie geprobeerd, maar slechts 6 procent vergadert regelmatig online in plaats van naar zakelijke afspraken af te reizen. In Duitsland sprak 28 procent van de werknemers de wens uit gebruik te willen maken van technologische alternatieven voor zakelijk reizen, zoals webconferencing. In Frankrijk denkt 73 procent van de werknemers dat telewerken een deel van de oplossing kan zijn voor het klimaatveranderingsprobleem. 53 procent denkt dat webconferencing hier een substantiële bijdrage aan kan leveren.

Bert van der Zwan, Vice-President EMEA van WebEx: “Ondanks het feit dat het 30 oktober 2007 een jaar geleden is dat de Stern Review over de economische gevolgen van klimaatverandering uitkwam, lijkt het erop dat bedrijven nog niet het voortouw nemen bij de strijd tegen klimaatverandering. Technologische ontwikkelingen betekenen enorme kansen voor organisaties om met minimale investeringen het milieu te helpen. Het vervangen van onnodige face-to-face-vergaderingen door webconferenties draagt bijvoorbeeld niet alleen bij aan een beter milieu, maar verhoogt ook de productiviteit en heeft een positieve invloed op de winstcijfers van bedrijven. Gezien de schaal van het klimaatveranderingsprobleem is de tijd van debatteren voorbij. Het is nu tijd voor actie.”