Als het aan de Nederlandse consument ligt, zijn we goed op weg ‘Nederland volledig circulair in 2050*’ te halen. En corona heeft ons daarbij een duwtje in de goede richting gegeven: 35 procent van de Nederlanders is tijdens corona meer circulair gaan leven. Ook geeft 63 procent van de Nederlanders aan minder spullen te hebben gekocht sinds corona. Dit en meer blijkt uit onderzoek van BlueMovement onder meer dan 1.000 Nederlanders over circulariteit.

BlueMovement, verhuurservice van huishoudelijke apparatuur, voerde het onderzoek uit om het begrip en gedrag ten opzichte van circulariteit van Nederlanders te achterhalen. Uit het onderzoek blijkt dat met name studenten goed begrijpen wat circulariteit inhoudt. Bijna driekwart (73%) van hen, ten opzichte van 61 procent van gemiddeld Nederland, weet wat circulariteit is. Maar in hoeverre doet men daar iets mee in het dagelijks leven?

42% Nederlanders leeft circulair

Bijna tweederde (63%) van de Nederlanders past de kennis toe en zegt zijn of haar best te doen circulaire keuzes te maken. Opvallend: 42 procent zegt zelfs bijna volledig circulair te leven. Dit betekent voor hen onder andere dat zij bijna niets weggooien wat nog van waarde kan zijn. Studenten zitten bijna hetzelfde in de wedstrijd: 61 procent van de studenten doet haar of zijn best circulaire keuzes te maken en meer dan een derde (36%) leeft bijna volledig circulair.

Niet weggooien, maar laten maken

Dit blijkt ook uit een aantal keuzes die men maakt: Nederlanders laten bijvoorbeeld iets maken wanneer het stuk is (82%), nemen een eigen boodschappentas mee (95%) en kopen -wel eens- tweedehands kleding (33%). Dat laatste doen studenten iets vaker dan gemiddeld: 35% van hen koopt tweedehands kleding.

Nieuwe circulaire dienstverlening populair bij studenten

De meest recente vormen van circulaire dienstverlening (abonnementsservices) zijn bovengemiddeld populair bij studenten. 10 procent van de studenten huurt bijvoorbeeld witgoed en 15 procent maakt gebruik van een fietsdeel-service. Daarentegen worden beide services door maar drie procent van gemiddeld Nederland gebruikt. Opvallend: bijna een vijfde (19%) van zowel studenten als de gemiddelde Nederlander heeft een refurbished telefoon, in plaats van een nieuwe.

Patrick Hypscher van BlueMovement ziet deze cijfers terug in de eigen dienstverlening: “We zien de afgelopen maanden een substantiële stijging in het aantal abonnementen op witgoedverhuur en andere huishoudelijke apparaten, met name onder jongeren tot 25 jaar. Op dit moment is 21 procent van onze abonnementhouders jonger dan 25 jaar. Voor ons zijn jongeren een hele belangrijke groep. Zij kunnen de komende jaren de meeste impact maken wat betreft circulariteit.

Corona positief effect op het milieu

Bijna tweederde (65%) van de Nederlanders vindt dat de corona crisis een positief effect heeft (gehad) op het milieu. Studenten zijn daar nog meer van overtuigd; 69% van hen zegt dat de corona crisis een positief effect heeft op het milieu. Studenten zijn er ook meer dan gemiddeld van overtuigd dat hun eigen gedrag een positieve invloed heeft op het milieu (83% versus 79%). Studenten hebben deze periode dan ook vaker dan gemiddeld gebruikt om ideeën te bedenken hoe bij te dragen aan een betere wereld (34% versus 28%).

Nederlander meer circulair door corona

Het blijft niet alleen bij ideeën. Bijna de helft van Nederland (40%) heeft ook actie ondernomen: bijna de helft (47%) van geeft bijvoorbeeld aan duurzamer te zijn gaan leven tijdens de coronacrisis. 35 procent is zelfs meer circulair gaan leven in deze periode. Bijvoorbeeld door minder nieuwe spullen te kopen (63%). Studenten hebben ook duurzamere keuzes gemaakt: 34 procent geeft aan meer circulair te zijn gaan leven de afgelopen maanden. Bijvoorbeeld door meer tweedehands spullen te kopen (26%) en minder nieuwe spullen te kopen (53%).

*Door de overheid gesteld doel. Zie ook: www.rijksoverheid.nl