Pfister’s winnende scriptie met de titel: ‘Which characteristics of SMEs have an effect on CSR activities, and in which way do they affect them?’, brengt in kaart welke bedrijfskenmerken binnen het MKB van invloed zijn op het ten uitvoer brengen MVO-richtlijnen. Dit is volgens de jury een onderwerp waar nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Doordat nu beschreven is welke aspecten daadwerkelijk bepalend zijn voor het uitvoeren van het MVO-beleid binnen het MKB, is ook vervolgonderzoek een logische stap. Pfister concludeert dat het aantal ondernemers van een bedrijf samen met de omzet mede beslissend zijn voor het succesvol uitvoeren van MVO-beleid. Naast de grootte van het bedrijf blijkt ook dat managers met sterke karakters die zich hard maken voor MVO zeer belangrijk zijn voor het welslagen van het beleid. De locatie waar de MKB onderneming actief is en of het is beloond met MVO-onderscheidingen, blijken geen doorslaggevende invloed te hebben op het uitvoeren van MVO-beleid.

De winnares, afkomstig uit Frankfurt, Duitsland, is erg enthousiast over het winnen van de prijs. Pfister: “Ik ben direct naar Amsterdam gegaan om het winnen van de prijs met mijn Nederlandse vrienden te vieren. Het is geweldig dat er met deze prijs aandacht voor mijn Master Thesis is. Er was nog geen theorie over de verankering van maatschappelijk verantwoord ondernemen in het midden- en kleinbedrijf. Ik heb heel veel aan Nederland en de Universiteit van Amsterdam te danken. En ik heb in Nederland geleerd in groepen samen te werken, in Duitsland studeer je heel individueel, je doet alles voor jezelf alleen. Van die vaardigheid heb ik nu al heel veel plezier.”

Ricoh loofde ook een tweede en derde prijs uit. Kris Spierings ontvangt voor haar scriptie over een duurzame mosselcultuur in de Waddenzee de tweede prijs. De derde prijs gaat naar Gijsbert van de Vuurst, die beschreef wat de invloed van multinationals is op de nationale economieën van de ontwikkelingslanden waarin ze actief zijn. De vakjury bestond dit jaar uit Lars Moratis (directeur CSR Academy), Jan Bom (hoofdredacteur P+), Mark van der Veen (lector MVO aan HES Hogeschool Amsterdam) en juryvoorzitter Martijn Wecke (Director Human Resources and Organizational Development Ricoh).

Dit is het derde opeenvolgende jaar dat Martijn Wecke, juryvoorzitter en HR director bij Ricoh, de MVO Scriptieprijs uitlooft. “We zijn onder de indruk van de inzet die studenten hebben getoond om het effect van MVO binnen het bedrijfsleven uitgebreid te onderzoeken en te beschrijven in hun scripties. Pfisters scriptie blinkt uit door haar onderwerp en aanpak. Het is verfrissend dat het onderwerp niet wederom multinationale ondernemingen beschrijft, maar dat de aandacht nu uitgaat maar naar het MKB. Dit is zeer belangrijk, want dit is de ruggengraat van de Nederlandse economie. Dankzij Pfister’s scriptie is duidelijk geworden dat het welslagen van een MVO beleid niet afhangt van de sector waarin de onderneming zich bevindt, maar bijvoorbeeld van het enthousiasme en inzet van managers die het beleid uitvoeren. Een opsteker voor alle MKB-ers in Nederland!”

Ricoh heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor het ontwikkelen van interne en externe Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) -initiatieven, waar de Ricoh MVO Scriptieprijs een bijzonder voorbeeld van is. Studenten aan de Nederlandse Hogescholen en Universiteiten die in hun scriptie het thema MVO betrekken, worden aangespoord hun scriptie in te sturen en voor te leggen aan de vakjury, die bekijkt welke scriptie uitblinkt op het gebied van originaliteit, maatschappelijke relevantie en presentatie. Het doel van deze scriptieprijs is om MVO als vakgebied te versterken. Ricoh wil met deze scriptieprijs studenten motiveren zodat zij later, als werknemers bij bedrijven, MVO inzetten als management- en strategische tool. De Ricoh MVO scriptieprijs wordt vanaf 2007 uitgereikt.

Over Ricoh Nederland

Ricoh is leverancier van producten en diensten op het gebied van IT en documentoplossingen. Het hoofdkantoor van Ricoh Nederland is gevestigd in ‘s-Hertogenbosch. Dankzij de sleutelrol die Ricoh heeft gespeeld bij de snelle ontwikkeling van de wereldwijde kantoorautomatisering en het werken in netwerken, is het bedrijf in slechts twintig jaar uitgegroeid tot een marktleider in digitale kantooroplossingen. Met 83.400 medewerkers en kantoren in meer dan 50 landen beschikt het Ricoh concern momenteel over één van de grootste verkoop- en servicenetwerken in de branche.