Je billen afvegen zonder dat daarvoor een boom het loodje moet leggen en tegelijkertijd meehelpen aan goede sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden. Dat is het idee achter het nieuwe toiletpapier The Good Roll. Het papier dat dit Nederlandse bedrijf gebruikt is 100 procent gerecycled. Ook bijzonder: het toiletpapier wordt verkocht als abonnement.

The Good Roll gebruikt maar liefst de helft van de nettowinst voor de bouw en verbetering van sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden. En dat is hard nodig, want wereldwijd hebben 2,3 miljard mensen geen dagelijkse toegang tot veilige en schone sanitaire voorzieningen. Dat is ruim 32 procent van de wereldbevolking, oftewel 1 op de 3 mensen. Doordat deze grote groep mensen de toegang tot veilige en schone toiletten wordt onthouden, sterven er dagelijks 767 mensen onnodig aan de gevolgen van ziektes als diarree. Daarnaast is maar liefst de helft van alle ziekenhuisbezoeken in de Sub-Sahara te wijten aan dezelfde slechte sanitaire omstandigheden. Schokkende cijfers, die de initiatiefnemers van The Good Roll aanspoorden tot actie.

100% boomvriendelijk   

Die actie leidde tot een product dat volledig boomvriendelijk wordt gemaakt. “We waren verrast dat toiletpapier in Nederland en in vele andere landen nog steeds vooral van bomen wordt gemaakt. Waar het simpel gezegd op neerkomt, is dat er bomen worden gekapt om ons van schone billen te voorzien. Als je daarover nadenkt, voelt dat helemaal niet lekker. Vooral als je ook bedenkt dat bij de productie van toiletpapier ook nog eens immens veel water en energie wordt verbruikt”, aldus Melle Schellekens, mede-initiatiefnemer van The Good Roll. Honderd procent boomvriendelijk, dat is hoe het moet zijn. Daarom gebruikt The Good Roll alleen 100 procent gerecycled papier.

Kleurrijke en sjieke verpakking

Ook bijzonder is de wijze waarop The Good Roll aan de man (en vrouw) wordt gebracht: als abonnement, via een online shop en gratis thuisbezorging. Je hoeft dus nooit meer over straat met een kingsize verpakking, die niet in de boodschappentas past. Prijzen zijn er vanaf 21,95 euro voor 24 rollen. Een Good Roll bevat 400 vellen. Dat is twee keer zoveel als een gewone toiletrol. “Dus eigenlijk haal je voor 21,95 de hoeveelheid zijdezacht toiletpapier van 48 rollen in huis. Tel daarbij op dat elke rol in een kleurrijke (premium) of sjieke (luxury) verpakking zit, waardoor ze op elk toilet gezien mogen worden. Er zijn eigenlijk alleen maar winnaars”, zegt Schellekens.

Met een goed gevoel gaan zitten 

Die winnaars zijn natuurlijk in de eerste plaats de mensen in kwetsbare gebieden, die dankzij de door The Good Roll gesteunde projecten van stichting Simavi geholpen worden met schone sanitaire voorzieningen. Daarnaast natuurlijk ook de bomen, die horen te stralen in bossen en die niet horen te eindigen als een papiertje in je toilet. En last but not least de consument zelf, die eindelijk met een echt goed gevoel even fijn kan gaan zitten.

By the way: The Good Roll is er voor iedereen. Voor consumenten, maar ook voor bedrijven, horeca en events. Restaurants als SNCKBR, Thai Food Café en Soi74 in Amsterdam zijn al over. Arie Boomsma’s Vondelgym is de eerste sportschool waar The Good Roll hangt.