Garage Rinsma heeft een innovatieve laadoplossing geïmplementeerd voor twee elektrische Scania-vuilniswagens voor afvalverwerker Omrin. EVISE installeerde batterij-geïntegreerde snelladers waarmee de 1000 kWh aan vrachtwagenbatterijen kunnen worden opgeladen via een beperkt transportvermogen van slechts 73 kW.
“Onmogelijke” uitdaging overwonnen
“Ik zocht een manier om twee elektrische vrachtwagens te laden, maar alle leveranciers vertelden mij dat onze aansluiting dit onmogelijk maakte,” vertelt Remko van Keulen, Directeur van Garage Rinsma. “Toen kwam ik in contact met EVISE, en binnenkort kunnen beide E-trucks probleemloos gaan rijden.”
5x meer laadvermogen dan netaansluiting
De laaduitdaging was aanzienlijk: met een kleine netaansluiting moeten vrachtwagens met grote batterijen worden opgeladen. In plaats van te wachten op netverzwaring, die nog tot 2035 kan duren, creëerde EVISE een directe oplossing met indrukwekkende specificaties:
- 73 kW beschikbaar transportvermogen
- 386 kWh geïnstalleerde batterijopslag
- 408 kW gerealiseerd laadvermogen
Slimme energiesturing maakt het verschil
Om deze prestatie mogelijk te maken, analyseerde EVISE eerst de complete energiehuishouding van Rinsma. Ze ontdekten dat daluren perfect benut konden worden voor energieopslag. Het geïnstalleerde systeem:
- Vangt energie op tijdens rustige momenten
- Geeft energie snel af tijdens het laden van trucks
- Monitort continu gebouwverbruik, zonneopbrengst en netstroom
Binnenkort inzetbare e-trucks
Dankzij deze technologie kunnen de elektrische vrachtwagens straks ’s nachts volledig opladen en tijdens de lunchpauze binnen 45 minuten bijladen. Het volledige systeem werkt automatisch, waarbij EVISE alle prestaties op afstand monitort voor optimale betrouwbaarheid.
Toekomstbestendig en financieel slim
“Deze oplossing groeit mee met het bedrijf,” legt Riko Kruit, CCO van EVISE uit. “Zodra er meer netcapaciteit beschikbaar komt, kan het systeem direct opschalen naar nog kortere laadtijden.”
Een bijkomend voordeel is dat Garage Rinsma optimaal profiteert van hun zonnepanelen. De opgewekte energie gaat direct naar de vrachtwagens, wat extra rendement kan opleveren via de HBE-regeling (Hernieuwbare Brandstofeenheden).