Nespresso kondigt vandaag de wereldwijde certificering als B Corp aan. Het Zwitserse merk sluit zich aan bij een internationale beweging van 4.800 bedrijven (waaronder Patagonia, Ben & Jerry’s en The Body Shop) die voldoen aan de hoge eisen die B Corp stelt op het gebied van sociale en ecologische verantwoordelijkheid en transparantie, zowel als het gaat om de producten als om de hele waardeketen. Deze certificering staat voor de positieve impact die Nespresso heeft gemaakt in en buiten de koffiebranche sinds de oprichting in 1986. Belangrijke elementen zijn onder meer de unieke benadering van de inkoop van koffie – via het Nespresso AAA Sustainable Quality™- programma, ontwikkeld in samenwerking met de Rainforest Alliance – de langdurige en vertrouwde samenwerking met Fairtrade en het wereldwijde recyclingprogramma voor aluminium capsules.

CEO van Nespresso Guillaume Le Cunff : “De B Corp-certificering weerspiegelt 30 jaar toewijding op het gebied van duurzaamheid, transparantie en verantwoord ondernemen. We zijn trots en voelen ons vereerd dat we ons mogen aansluiten bij een groep gelijkgestemden die onze overtuiging delen dat een maatschappelijk doel hebben en winst behalen hand in hand gaan. Deze certificering biedt ook toegevoegde waarde voor onze klanten en bevestigt dat hun favoriete koffiemerk op de juiste manier zakendoet.”

“Het biedt een benchmark waarmee we onze acties kunnen meten, waarbij we zowel onze zwakke als onze sterke punten kunnen belichten, en een routekaart waarmee we onze acties kunnen verbeteren en versnellen. Het inspireert ons om verder te gaan, om meer te doen, en om onze impact te vergroten. Het versterkt onze visie dat elk kopje Nespresso-koffie een positieve impact kan hebben op de wereld.”

Tessa van Soest, B Lab Benelux Executive Director, de non-profit organisatie achter de B Corp beweging en certificeringen zegt: ”Bij B Lab zagen we eerder vooral kleinere pioniers en middelgrote bedrijven het B Corp-traject afleggen. Wanneer een internationaal bedrijf als Nespresso er in slaagt om het B Corp-certificaat te behalen, toont dit aan dat zij hun eigen impact structureel meten en verbeteren. Op deze manier leveren zij een aantoonbaar positieve bijdrage aan de urgente transitie naar een wereldwijd duurzame en regeneratieve specialty koffieproductieketen.”

Nespresso voegt het B Corp-logo toe aan Nespresso-producten en -communicatie om het nieuws over de beweging te verspreiden, consumenten in te lichten en hen te helpen duurzame keuzes te maken bij hun aankoopbeslissingen.

Belangrijkste feiten B-Corp certificering

  • Nespresso scoorde 84 van de 200 punten op het B Impact Assessment. Er zijn minimaal 80 punten vereist om de B Corp-status te bereiken. Tot nu toe zijn 4.500 bedrijven B Corp-gecertificeerd. Deze bedrijven zijn verdeeld over meer dan 150 branches en gevestigd in meer dan 70 landen.
  • Om B Corp te worden moeten bedrijven voldoen aan hoge eisen op vijf gebieden: beleid, medewerkers, gemeenschap, milieu en klanten. De scores van Nespresso zijn beschikbaar op bcorporation.net en sustainability.nespresso.com/b-corp-score.
  • Gecertificeerde B Corps zijn wettelijk verplicht om de impact van hun beslissingen op alle belanghebbenden te overwegen. Om aan deze eis te voldoen, heeft Nespresso de statuten (bedrijfsstatuten) geactualiseerd.
  • De B Corp-certificering dekt de wereldwijde activiteiten van Nespresso, dat wil zeggen alle Nespresso-activiteiten waar Nespresso een juridische entiteit of een divisie van Nestlé is, verspreid over 38 markten.