Het Nederlandse vismerk Fish Tales kondigt met trots aan zich vanaf vandaag B Corp te mogen noemen. De certificering markeert een belangrijke mijlpaal in hun missie om oceanen te beschermen, overbevissing te bestrijden en eerlijke werkomstandigheden in de visserijsector te bevorderen, zodat we zo lang mogelijk van vis kunnen genieten.

Duurzame vangst doorslaggevend

Fish Tales staat bekend als aanjager van duurzaam gevangen vis binnen de categorie. Dat de certificering als vismerk daadwerkelijk behaald is, is een bevestiging van de unieke missie-gedreven aanpak van het merk. De werkwijze van Fish Tales speelt hier een grote rol in: 100% van het assortiment bestaat uit MSC- of ASC-gecertificeerde producten. Deze onafhankelijke keurmerken waarborgen dat de vis duurzaam wordt gevangen: uit een gezond visbestand en zonder schadelijke bijvangst.

Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales: “Nadat we in het afgelopen jaar door Walmart in het schap zijn opgenomen, is onze toetreding tot de B Corp gemeenschap een logisch gevolg van tien jaar positief impact maken. Het is een fantastische start van dit jubileumjaar. We zijn er trots op om het eerste Europese vismerk te zijn die op deze manier is beoordeeld. Het markeert een mooie eerste stap om gezamenlijk met de B Corp community meer impact te maken: voor de vissen én de vissers. Want er zijn nog genoeg problemen om aan te kaarten in een industrie die wordt gedomineerd door grote, niet-duurzame visbedrijven. Fish Tales gaat verder dan de normen die worden gesteld aan de industrie, we hopen dat andere vismerken ons voorbeeld doen volgen.”

Fish Tales begon tien jaar geleden als eerste vismerk dat alleen maar samenwerkt met visserijgemeenschappen die bewust omgaan met de zee. Ze zijn op z’n minst gecertificeerd door een onafhankelijke partij en er wordt gekeken naar de zorgvuldigste vistechniek, om zo overbevissing te voorkomen. Zo wordt er voor de tonijnvisserij gewerkt met vissers die vissen met hengels in plaats van netten. Op deze manier is overbevissen praktisch onmogelijk en het levert lokaal veel werkgelegenheid op: je hebt immers veel meer vissers nodig dan wanneer je met een net vist.

B Corp certificering heeft betrekking op alle activiteiten van een bedrijf en bestrijkt vijf belangrijke gebieden: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Het is een streng proces, waarbij organisaties moeten aantonen dat ze zowel sociaal als ecologisch verantwoord beleid voeren. Denk hierbij aan energievoorziening, afval- en watergebruik, werknemersvergoeding, diversiteit en transparantie van het bedrijf.

Fish Tales maakt nu deel uit van een community van meer dan 8000 bedrijven wereldwijd die zich hebben gecertificeerd als B Corps. De B Corp gemeenschap in de Benelux bestaat uit meer dan 350 bedrijven en omvat bekende merken zoals Tony’s Chocolonely, Ace & Tate, Auping, TooGoodtoGo, Triodos Bank.